Hoe kun je goede voornemens volhouden?

Ook jij kunt het!

Gemiddelde leestijd: 15 minuten

Daar zijn ze dan weer, aan het eind van het jaar: de goede voornemens voor het nieuwe jaar. Maar waarom starten we ze eigenlijk aan het begin van een nieuwjaar? Het idee erachter is: het nieuwe jaar begint en we willen dingen veranderen. Vaak speelt er ook nog wat druk van familie of vrienden mee. Maar hoe ga je deze voornemens volhouden?

hoe goede voornemens volhouden linksboven

Inhoudsopgave

Hoe kun je goede voornemens volhouden

Stoppen met roken, afvallen en meer sporten zijn veel voorkomende “goede voornemens”. Meestal gaan we dan de eerste paar weken enthousiast van start. Maar na verloop van tijd vervallen de meeste mensen toch weer in het oude patroon en laten het goede voornemen voor wat het is. Jammer…..Wat kan er anders?

Tips om te beginnen met goede voornemens

Tip 1: Iedere dag is er een om je levensstijl te veranderen. Waarom zou je wachten met goede veranderingen tot het nieuwe jaar? Doe iets wanneer het goed voelt, ook al is het halverwege het jaar.

Tip 2: Maak een lijstje van wat je graag wilt veranderen, welk project wil jij gaan aanpakken? Kijk op welk moment je deze stap wilt nemen.

Tip 3: Zorg ervoor dat je geen grootse voornemens neemt, maar denk er vooraf goed over na wat je het liefst wil veranderen en hoe je dat kan doen. Start met één voornemen, daar heb je je handen vol aan. Bedenk ook vooraf wat je kunt doen als het moeilijk wordt, zodat je het kunt volhouden. Een plan B achter de hand is altijd handig!!

Tip 4: Schrijf op wat de reden is dat je dit wilt doen, zodat je op moeilijke momenten altijd terug kunt lezen wat je doel is.

Tip 5: Vaak vraagt een goed voornemen om een verandering in denkwijze en doen. Als je alleen maar denkt: ”ik mag dit niet meer” of “ik moet dit doen”, dan wordt het allemaal heel beperkt. Bedenk voor jezelf wat er wél allemaal mogelijk is, ook al houd je je aan je goede voornemen.

Tip 6: En wat vooral belangrijk is, sta achter je besluit! Als een ander zegt dat je iets moet veranderen, gaat het meestal niet werken.

GezondheidGezondheid

Het voornemen om te stoppen met roken

Ik ben zelf jaren geleden gestopt met roken. Toevallig in dezelfde tijd als mijn vader. We wisten het vooraf niet van elkaar. Mijn paps heeft van de een op andere dag zijn zware shag aan de kant gegooid en nooit meer gerookt. Ik vind het nog steeds erg knap van hem dat hij dat kon.

Ikzelf heb het anders gedaan. Er was toen een Teleac cursus “stoppen met roken.” Daar kreeg je een boek bij.

Voorbereiding stoppen met roken

In het Teleac boek stonden allerlei tips om goed voorbereid te gaan stoppen. De eerste week schreef je steeds op wanneer je een sigaret opstak. Dan werd je je er al bewuster van. Soms drie sigaretjes achter elkaar (erg hè). Dan dacht ik al, ”nee, dat kan niet, hooguit twee steek ik erop.”

Je ging ook opschrijven op welke momenten je dacht dat moeilijk zou worden. Wat zou je dan in de plaats kunnen doen? Na het warm eten en bij een kopje koffie: dat zouden moeilijke momenten worden voor mij. Ik had vooraf bedacht dat ik een wandelingetje zou maken of een lolly zou eten tijdens deze momenten.

Je bent dus al een week bewust bezig met het roken en tegelijk ook al wat aan het afbouwen. De dag voordat je gaat beginnen mocht je de asbakken wegdoen en de  overige sigaretten gingen hup in de afvalemmer.

De daad bij het woord voegen

Het begon toen pas echt. Ik heb heel veel lolly’s gegeten, dan had je wat “omhanden” en met het stokje kon je nog een poos in je handen draaien. Het viel me ook op dat ik altijd met de sigaretten liep te slepen toen ik nog rookte. Als ik een lang telefoon gesprek had, moesten asbak en sigaretten in de buurt zijn. Toen ik ging stoppen heb ik iedere week het geld van de pakjes sigaretten in een apart potje gedaan. Dat was in het begin ook een leuke stimulans, zo kon ik na een periode iets leuks voor mezelf kopen.

Het is me gelukt, al moet ik eerlijk bekennen, dat ik na verloop van tijd toch nog af en toe een sigaretje vroeg aan een collega. Uiteindelijk ben ik daar zo ziek van geworden dat ik de sigaretten voor altijd aan de wilgen gehangen heb.

Tot slot:

Ik denk dat de vele longplaatjes van doorgerookte longen niet veel aanhalen bij de echte rokers. “Ach, dat zien we later wel.” Maar bij mij gaf de doorslag dat het gerook en de lucht ervan mij op gegeven moment zo tegen ging staan, dat ik wilde stoppen. En ook niet aan het begin van het nieuwe jaar, maar ergens halverwege. Mijn vader en ik zijn in ieder geval blij met het resultaat, met of zonder Teleac cursus!!

Goede positieve voornemens

Misschien wil jij aan je “goede voornemens” lijstje toevoegen: een positievere kijk op dingen hebben en tijd voor jezelf nemen, ook al is het nog zo druk.

Yoga

Ikzelf heb vele jaren yoga gedaan. Naast goede ademhalingsoefeningen en yogahoudingen heb ik hier ook veel andere denkwijzen geleerd. Een voorbeeld hiervan is de “helikopter”.

Als iemand iets tegen jou heeft of een nare opmerking maakt, ga dan denkbeeldig met een helikopter boven de persoon hangen. Bekijk alles van een afstandje en zie dat het niets met jou te maken heeft. De persoon in kwestie worstelt zelf met iets. Jij kan het dus rustig van een afstandje bekijken en loslaten.

Door de yoga heb ik ook geleerd je bewust te worden van spanning in je lichaam. Je kunt dan ontspanningsoefeningen doen. Neem daar ook de tijd voor. Mensen draven vaak door en nemen dan niet de tijd voor dit soort dingen. Terwijl vijf à tien minuten even ontspannen er voor zorgt dat je er weer vol tegenaan kunt. Misschien is yoga ook iets voor jou of misschien maak je liever gebruik van diverse ontspanningsoefeningen in boeken of relax cd’s.

Stress verminderen

Misschien ben je regelmatig gestrest door bijvoorbeeld de hele corona situatie. Angst, boosheid of verdriet kunnen een grote rol spelen bij je dagelijks functioneren. Misschien ben je ook, door corona, een dierbare verloren of je baan kwijt. Heb je het gevoel dat je hierbij wat meer hulp nodig hebt, kijk eens bij de cursus “verminder je stress”. Je krijgt 9 weken lang lessen over het loslaten van zorgen en stress. Dit kan misschien een goede ondersteuning voor je zijn.

Begin met een hobby

Veel dingen vragen tijd, zoals werk of verzorging van de kinderen. Maar maak ook wat tijd voor ontspanning vrij. Zorg dat je ook voor jezelf iets doet wat je leuk vindt. Ik zal hieronder een paar tips geven.

Tip 1: Wil je creatief bezig zijn? Er zijn talloze creatieve pakketten te koop en er is vast wel iets voor jou bij. Denk eens aan diamant painting of verven op nummer. Of misschien wil je wel zelf sieraden gaan maken. Er zijn talloze pakketten te koop. Zaak is wel dat het niet bij de aankoop alleen blijft, maar dat je er ook gebruik van maakt!

Tip 2: De legpuzzel is bij velen geliefd. Ikzelf ben dol op de van Haasteren puzzels, maar misschien “puzzel“ jij liever een mooi landschap. En vind je de legpuzzel niets, dan is er ook de mogelijkheid tot het maken van kruiswoordraadsels, sudoko en vele andere puzzels. Deze zijn ook makkelijk mee te nemen onderweg.

Tip 3: Muziek beluisteren vinden veel mensen een aangename bezigheid. Om tot rust te komen of juist even lekker uit je dak te gaan! En in het nieuwe jaar (of halverwege het jaar uiteraard) wil je misschien wel zelf iets actiefs gaan ondernemen op muziekgebied. Denk eens aan een cursus piano of gitaar.

Tip 4: Pak een sport op. Zwemmen kan je al in een plaatselijk zwembad en je bent vrij om er heen te gaan. Ga je een teamsport beginnen, bedenk dan goed dat er op je gerekend wordt. Je kunt dan niet steeds wegblijven als je geen zin hebt. Probeer ook eerst of je ergens een proefabonnement kunt nemen. Je kunt dan uitproberen of de sport wel werkelijk zo leuk is als dat je dacht. En of je dit gaat volhouden. Het is zonde als je meteen een jaarabonnement hebt en na een paar keer haak je af!

Tip 5: Wil je op sommige momenten meer de handen uit de mouwen steken? Freds bouwtekeningen heeft diverse projecten, van groot tot klein en van makkelijk tot uitdagender. Wij zijn zelf bekend met het product van Freds bouwtekeningen en hebben daar dan ook een eerlijke review over geschreven! Op onze site bouwjeproject.nl kun je ook diverse tips vinden die je kunt gebruiken bij het doe-het-zelven.

Freds bouwtekeningen pakket

Freds bouwtekeningen

Klik op de knop hieronder en start meteen met jouw project!

Ga DIRECT naar de bouwtekeningen

Ik hoop je hiermee wat tips gegeven te hebben over hoe je goede voornemens kunt starten en volhouden. Tot slot nog een laatste klein ideetje. Vul een bus gedurende het jaar met kleine briefjes waarop je mooie herinneringen zet. Deze kun je dan aan het eind van het jaar teruglezen. Succes met je project!

Relevante artikelen:

Over de auteur:

Ik ben Erwin Koning, 51 jaar en trotse vader van dochter Lisa (9). Samen met mijn vrouw en dochter woon ik in de prachtige bollenstreek. Ik ben altijd op zoek naar manieren om dingen leuker en makkelijker te maken en ik deel mijn ervaringen graag met anderen. Via mijn blog hoop ik jou een helpende hand te bieden om alledaagse en niet-alledaagse klusjes op een andere, creatieve en vooral leuke manier te bekijken en uit te voeren. Ik heb nog heel veel mooie projectjes op de planning staan, maar eigenlijk teveel om in mijn eentje aan te pakken. Ik ben dan ook ontzettend dankbaar voor de hulp van mijn zus Margret en mijn vrouw Nicole, met wie ik samen zoveel mogelijk onderwerpen aan bod laat komen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close