Kosten van een elektrische of benzine scooter
Last updated on september 9th, 2024 at 03:47 pm
Wil jij een scooter gaan kopen en blijf je maar twijfelen of het een elektrische- of toch een benzine exemplaar moet gaan worden? Kun je maar geen knoop doorhakken? Wij gaan je een handje op weg helpen! Mijn broer Erwin heeft al meer dan 10 jaar ervaring met de brandstof variant en dan specifiek de Kymco Agility. Mijn man Gerard heeft iets meer dan een jaar geleden de overstap gemaakt naar de elektrische scooter.
In dit blog gaan wij al de kosten ervaringen delen en zullen dit blijven doen zolang de scooters in hun bezit zijn. Een vergelijking in de kosten van Erwin zijn Kymco Agillity 16+ en Gerard zijn Iva Lux electric scooter. Qua kosten moet je dan denken aan aanschaf- en onderhoudskosten. Maar zeker ook de verbruikskosten en de kosten van de verzekering worden onder de loep genomen.
Tot op heden worden de nieuw verzamelde gegevens toegevoegd in dit blog. Op het moment dat er onkosten worden gemaakt dan zullen we dit direct vermelden. Zal de elektrische scooter beter scoren door de lage verbruikskosten of zal toch uiteindelijk de brandstof scooter beter uit de test komen? We gaan het zien… Houd dit artikel dus goed in de gaten de komende tijd! De uitkomst kan zeer waardevol zijn voor jouw beslissing…
Aankoopkosten
Laten we eerst eens gaan kijken binnen welke prijsklasse de beide scooters vallen. Laten we eerlijk zijn, maar we hebben hier te maken met twee totaal verschillende type scooters… In dit hoofdstuk vind je alleen de aankoopkosten terug en wat blijkt, de prijzen ontlopen elkaar niet echt veel.
Aankoopkosten Kymco Agility
Omschrijving | Kosten |
---|---|
Kymco Agility 16+ scooter (11 november 2022) | €2513,- |
– | |
Windscherm | €140,- |
– | |
Handvatverwarming | €87,- |
– | |
Helmkoffer (overgezet) | €0,- |
– | |
Rijklaar maken/kentekenkosten | €175,- |
– | |
Tenaamstellen voertuig | €10,- |
– | |
Inruil (Kymco Agility 16+ scooter) | – €350,- |
– | ———— |
Totaal | €2575,- |
– |
Aankoopkosten Iva Lux
Omschrijving | Kosten |
---|---|
Iva Lux elektrische scooter (11 november 2022) | €2295,- |
– | |
Beschermhoes Tucano TU | €59,95 |
– | |
Topkoffer 29l Sym universeel | €62,99 |
– | |
Rijklaar maken/kentekenkosten | €0,- |
Tenaamstellen voertuig | €0,- |
————– | |
Totaal | €2417,94 |
– |
Aankoopkosten toelichting
De scooters zijn nieuw aangeschaft en zijn ook nog eens op dezelfde datum geleverd! Hoe toevallig is dit! Beide voertuigen worden voor bijna 100% ingezet voor woon- en werkverkeer. Korte ritjes worden zoveel mogelijk vermeden!
De kosten voor rijklaar maken en tenaamstellen van het elektrische voertuig pakte voor Gerard erg gunstig uit. Hij hoefde daarvoor niets te betalen! Erwin zal voor zijn nieuwe aanwinst iets beter moeten onderhandelen hahaha…
Verbruikskosten
Overzicht brandstofverbruik Kymco
Willekeurig hebben we een aantal steekproeven genoteerd. Naast het beste en het slechtste resultaat, vind je tevens het brandstofverbruik direct na aankoop van de scooter. Om te voorkomen dat dit overzicht te uitgebreid gaat worden, gaan we het meest recente verbruik iedere keer verversen. Ben je toch nieuwsgierig hoe het totaaloverzicht eruit ziet? In Erwin’s blog: scooter Kymco Agility 16 review kun je alle gegevens terugvinden!
Afstand | Bijzonderheden | Verbruik |
---|---|---|
22-11-2022: | Inrijden (heel af en toe vol gas). | 1:40,07 |
224 km / 5,59 liter | Scooter is na 2 dagen opgevoerd. | |
– | ||
01-12-2022: | Inrijden (af en toe vol gas). | 1:38,61 |
239 km / 6,19 liter | Vol gas was ongeveer 56 km/h. | |
– | ||
09-12-2022: | Inrijden (af en toe vol gas). | 1:36,48 |
205 km / 5,62 liter | Vrij koud (handvatverwarming). | |
– | ||
22-08-2023: | Max 52 km/h (af en toe vol gas). | 1:43,59 |
235,8 km / 5,41 liter | Na tankbeurt start van 47 km/h test. | |
Redelijk warm weer. | ||
– | ||
20-09-2023: | Max 52 km/h (af en toe vol gas). | 1:41,91 |
241 km / 5,75 liter | Vrij onstuimig herfstweer. | |
Totaal 6758 km | ||
– | ||
16-01-2024: | Max 52 km/h (af en toe vol gas). | 1:33,71 |
202,6 km / 6,01 liter | Max snelheid is ongeveer 53 km/h… | |
(Variateurrollen waren niet vervangen) | ||
Vrieskou. | ||
Continue handvatverwarming (hoog). | ||
Slechtste resultaat. | ||
– | ||
24-04-2024: | Max 51 km/h (af en toe vol gas). | 1:34,84 |
207,3 km / 5,95 liter | Top snelheid net aan 52 km/h. | |
Onstuimig herfstweer. | ||
Continue handvatverwarming (hoog). | ||
– | ||
10-05-2024: | Max 51 km/h (af en toe vol gas). | 1:36,71 |
207,4 km / 5,65 liter | Top snelheid moeizaam 52 km/h. | |
Totaal 11552 km | Wisselend onstuimend en zacht weer. | |
Af en toe handvatverwarming (hoog). | ||
– | ||
17-06-2024: | Max 51 km/h (af en toe vol gas). | 1:39,67 |
229,7 km / 5,79 liter | Top snelheid moeizaam 52 km/h. | |
Fris en onstuimig lenteweer. | ||
Geen handvatverwarming. | ||
Op eind 12000 km beurt gehad. | ||
– | ||
28-06-2024: | Zuinigheidstest poging 2: | 1:51,46!! |
278,9 km / 5,42 liter | Top snelheid 60 km/h (na servicebeurt). | |
Max 47 km/h (niet vol gas). | ||
Warm en fris zomerweer. | ||
Geen handvatverwarming. | ||
Voor het eerst dik 1:50!! | ||
– | ||
10-07-2024: | Zuinigheidstest poging 3: | 1:53,33!! |
270,9 km / 5,08 liter | Top snelheid 60 km/h. | |
Max 47 km/h (niet vol gas). | ||
Fris en onstuimig zomerweer. | ||
Geen handvatverwarming. | ||
Bandendruk: 0,2 bar verhoogd. | ||
Beste resultaat!! | ||
– | ||
12-08-2024: | Topsnelheid 60 km/h. | 1:46,13 |
268 km / 5,81 liter | Onrustig rijgedrag (regelmatig vol gas). | |
Totaal 13022 km | Warm / zeer warm zomerweer. | |
– | ||
01-09-2024: | Topsnelheid 60 km/h. | 1:45,83 |
264,9 km / 5,78 liter | Max 55 km/h (niet vol gas). | |
Weer: warm en fris | ||
– |
Overzicht stroomverbruik Iva Lux
Tijdens het voorjaar van 2024 hebben wij gedurende één week het verbruik gemeten van Gerard’s elektrische scooter. Dit hebben wij kunnen doen dankzij onze eigen energieverbruiksmeter. De verbruiksmeter hebben we tijdens de test ingesteld op het tarief wat toen van kracht was, namelijk 35 eurocent per kWh.
Per dag hebben wij de gegevens genoteerd in het onderstaande overzicht. Maar let op, tijdens deze test zijn wij dus het verbruik en de onkosten gaan doortellen. Als je dus precies wilt weten wat het verbruik per dag was, dan moet je dus het verbruik van de voorgaande dag ervan aftrekken… Aan het eind van de testweek kun je zien wat het totale verbruik en de daarbij behorende elektrakosten zijn geweest.
Datum / km stand | Bijzonderheden | Verbruik |
---|---|---|
25-03-2024 | weinig wind, goed weer. | 0,790 kWh |
6363 km | €0,27 | |
– | ||
26-03-2024 | weinig wind, goed weer. | 1,534 kWh |
6384 km | Stroom tijdens laden even onderbroken. | €0,53 |
– | ||
27-03-2024 | Heenweg: windkracht 4. | 2,262 kWh |
6406 km | Terugweg: minder wind | €0,79 |
– | ||
28-03-2024 | Heenweg: windkracht 5. | 3,023 kWh |
6427 km | Terugweg: tegen- en voor de wind. | €1,05 |
– | ||
29-03-2024 | Heenweg: flinke tegenwind | 3,707 kWh |
6449 km | Terugweg: wind mee en warmer. | €1,29 |
– |
Zoals je kunt zien zijn de verbruikskosten van de elektrische scooter na één week €1,29. Gerard maakt 225 dagen per jaar daadwerkelijk gebruik van de scooter. Dit komt dus neer op ongeveer 32 weken. De jaarlijkse verbruikskosten zou globaal uitkomen op 32 x €1,29 is dus €41,28.
Omdat de actieradius van een elektrische scooter tijdens de winterse periode een stuk lager zal zijn, zullen we deze test nog een keer herhalen. Ik zal aan Gerard vragen of hij, naast deze testperiode, ook nog een keertje de energieverbruiksmeter wil inzetten tijdens een warme zomermaand. We moeten natuurlijk wel een eerlijk beeld krijgen… 😉
De accu van de Iva Lux heeft een dagelijkse oplaadtijd van ongeveer twee en half uur. Vóór het opladen is meer dan de helft van de capaciteit van de accu verbruikt. Op de onderstaande afbeelding kun je zien wat ik bedoel. In het weekend staat de scooter in een soort van stand-bye stand. Gedurende deze periode wordt er dus een klein beetje vermogen gevraagd van de accu. Op maandag zal dus de oplaadtijd iets langer zijn dan de rest van de week.
Toelichting verbruikskosten
Het verbruik van zowel de brandstof- als de elektrische scooter is weersafhankelijk. Tijdens de winterperiode zijn de beide scooters een stuk minder zuinig dan tijdens de warme zomermaanden…
De verbruikskosten hangt natuurlijk ook af van het rijgedrag, zowel Gerard als Erwin zijn redelijk rustige rijders. Continue volgas rijden wordt zoveel mogelijk vermeden. Wel moet ik vermelden dat mijn broer Erwin de Kymco een klein beetje heeft laten opvoeren. Dankzij de toename van de topsnelheid rijdt de scooter een stuk zuiniger. Hoe kan dit vraag je je af? In zijn review kun je daar alles over terugvinden!
De brandstof die gebruikt wordt voor de Kymco Agiliy is de duurdere E5 (Euro98) loodvrije benzine. De goedkopere Euro95 mag in principe niet gebruikt worden omdat dit te slecht zou zijn voor bepaalde onderdelen van de motor. Houd hier dus rekening mee, als je de kosten van een Kymco scooter gaat bekijken.
Het is een vast gegeven dat de conditie van een accu na verloop van tijd achteruit zal gaan. Ook de elektrische scooter van Gerard zal dit ondervinden. Wat het gevolg is voor de actieradius van de Iva Lux weet hij nog niet precies. De tijd zal het leren in ieder geval. We houden jullie op de hoogte!
De afstand die wekelijks wordt afgelegd verschilt een klein beetje. Erwin rijdt met de Kymco Agility 16+ ongeveer 165 km. De Iva Lux van Gerard moet ongeveer 110 km per week afleggen.
Onderhoudskosten
In dit hoofdstuk vind je alle onderhoud- en reparatiekosten die zijn gemaakt voor de Kymco en de Iva Lux. Wij zullen hier steeds alle gegevens toevoegen in dit blog!
Ik moet wel even benadrukken dat Gerard zelf het onderhoud en de reparaties uitvoert. De onderhoudskosten van de Iva Lux electric scooter vallen daardoor een stuk lager uit. Als je een scooter voor een onderhoudsbeurt wegbrengt, dan zullen de kosten vele malen hoger uitvallen.
Overzicht onderhoudskosten kymco
Datum/afstand | Bijzonderheden | Kosten |
---|---|---|
15-11-2022: | Laten opvoeren | € 0,- |
75 km (geschat) | * Inclusief na aankoop. | |
– | ||
dec-2022: | 1e servicebeurt (500 km). | € 0,- |
600 km (geschat) | * Geen bijzonderheden | |
– | ||
22-02-2023: | Servicebeurt (1500 km). | € 60,- |
2410 km | * Geen bijzonderheden. | |
– | ||
20-03-2023: | Banden opgepompt. | € 0,- |
3000 km | * Achter van 2 naar 2,2 bar. | |
* Voor van 1,8 naar 2,2 bar. | ||
– | ||
20-03-2023: | Rammelend geluid. | €0,- |
3000 km | * Hitteschild uitlaat vastgezet. | |
– | ||
06-06-2023: | Servicebeurt (4000 km). | € 147,70 |
4587 km | * Luchtfilterelement vervangen. | |
* Motorolie vervangen. | ||
* Variateurrollen vervangen. | ||
– | ||
22-08-2023: | Bandendruk gecontroleerd. | € 0,- |
* Bij aanvang 47 km/h test. | ||
* Bandendruk was in orde. | ||
– | ||
25-08-2023: | Lekke achterband (schroef). | € 0,- |
5912 km | * Prop in de band geschoten. | |
– | ||
15-11-2023: | Lekke achterband (kram). | € 0,- |
7880 km | * Prop in de band geschoten. | |
– | ||
15-11-2023: | Rammelend geluid. | € 0,- |
7880 km | * Hitteschild uitlaat vastgezet. | |
– | ||
13-12-2023: | Servicebeurt (8000 km). | €121,05 |
8515 km | * Motorolie vervangen. | |
* Achterband was zacht. | ||
Variateurrollen niet vervangen! | ||
Advies: achterband vervangen. | ||
Reparatie handvatverwarming | ||
(moet nog gedaan worden). De | ||
nieuwe past niet. | ||
– | ||
03-01-2024: | * Achterband vervangen (antilek). | €203,95 |
8960 km | * Reparatie handvatverwarming | |
Inkoopsprijs (geen volledige garantie) | ||
– | ||
28-02-2024: | Banden opgepompt. | € 0,- |
10200 km | * Achter van 1,8 naar 2,1 bar. | |
* Voor van 1,75 naar 2 bar. | ||
– | ||
12-06-2024: | Servicebeurt (12000 km). | € 334,22 |
12160 km | * Remklauw voor vervangen. | |
* Variateurrollen vervangen. | ||
* Lager koppeling vervangen. | ||
Gespecifeerd zie hieronder. | ||
– | ||
10-07-2024: | Banden opgepompt (test) | € 0,- |
ongeveer 12500 km | * Achter van 2,1 naar 2,3 bar. | |
* Voor van 2,1 naar 2,3 bar. | ||
– |
Overzicht onderhoudskosten Iva Lux
Datum / km stand | Bijzonderheden | Kosten |
---|---|---|
Februari 2023 | Bedrading hoofdzekering vastgezet. | € 0,- |
0ngeveer 1000 km | ||
– | ||
Maart 2023 | Bagagerek gerepareerd. | € 0,- |
1500 km | ||
– | ||
April 2023 | Remblokjes (achter) vervangen. | € 16,93 |
1800km | ||
– | ||
Januari 2024 | Remblokjes (achter) vervangen. | € 16,93 |
5800 km | ||
– | ||
Februari 2024 | Remblokjes (voor) vervangen. | € 7,86 |
6300 km | ||
– |
Toelichting onderhoudskosten
Als je de beide overzichten gaat vergelijken, dan valt toch wel op dat er behoorlijk wat verschillen zijn in het kostenplaatje. Ik heb al eerder aangegeven dat het onderhoud en de reparatiewerkzaamheden aan de elektrische scooter door Gerard zelf wordt gedaan. Erwin doet dit vrijwel niet. Althans, de kleine aandachtspuntjes voor de Kymco zal hij zelf doen, maar de onderhoudsbeurten zal hij altijd uitbesteden. Als je in de overzichten dus 0 euro ziet staan qua onkosten, dan kun je ervan uitgaan dat dit in eigen beheer is afgehandeld.
Qua onderhoud valt op dat de Iva Lux al redelijk wat remblokjes versleten heeft. Dit komt doordat de remmen van een elektrische scooter veel meer te lijden heeft dan die van een benzine scooter. De Agility remt namelijk veel meer af op de motor waardoor de remblokken meer worden ontzien…
De onderhoudskosten van Erwin’s scooter zijn veel hoger dan die van de Iva Lux. Bij een benzine motor heb je te maken met essentiële onderdelen die regelmatig onderhoud nodig hebben. Je moet dan in grote lijnen denken aan: motorolie, luchtfilter, bougie, klepafstelling, variateurrollen en ga zo maar door. Een elektrische scooter wordt elektrisch aangedreven en heeft dus veel minder onderdelen waar naar gekeken hoeft te worden. Er komt nog wel een grote maar… De accu van een elektrische scooter is vrij prijzig. Voor de Iva Lux is dit waarschijnlijk rond de 800 euro. Gerard gaat ervanuit dat zijn accu na ongeveer vijf jaar vervangen moet gaan worden. Dus houd ook rekening met de kosten van een nieuwe accu als je een Iva Lux scooter wilt kopen. Wederom, we houden jullie op de hoogte!
Scooterverzekering
Verzekering van de Kymco Agility 16+
De maandelijkse verzekeringskosten van de Kymco zijn op het ogenblik €32,75. Voor 393,- euro per jaar is de scooter dus volledig, met uitzondering van de accessoires, verzekerd. Ik moet er dan wel bij vermelden dat Erwin een no-claim korting heeft opgebouwd van 75%. Daarnaast is het aankoopbedrag van de Kymco nog eens drie jaar extra meeverzekerd. Uiteindelijk heeft hij een Allrisk verzekering afgesloten bij de ANWB.
Verzekering van de Iva Lux
Omdat het een nieuwe scooter is, heeft Gerard ervoor gekozen om deze Allrisk te verzekeren. Ook hij heeft door de jaren heen een no-claimkorting opgebouwd van 75%. De volledige kosten voor een verzekering van de Iva Lux scooter komen uit op €177,94 + €9,68 poliskosten is dus €187,62 per jaar.
Gerard heeft, net als Erwin, het aankoopbedrag nog eens drie jaar extra mee laten verzekeren. Ook heeft hij de accessoires van de scooter niet meeverzekerd.
Toelichting verzekering
Zoals je kunt zien is er een behoorlijk verschil tussen de premies van de beide scooterverzekeringen. De aanschafwaarde van de scooter speelt daarin een belangrijke rol. Hoe hoger de nieuwwaarde (cataloguswaarde) hoe hoger de premie zal zijn. Maar…. De beide scooters zijn vrijwel even duur in aanschaf maar toch is het onderlinge verschil behoorlijk groot! De cataloguswaarde van de Kymco is €2349,- en die van de Iva Lux bedraagt €2142,- Je kunt je voorstellen dat Erwin (en zijn vrouw Nicole) enorm waren geschrokken van dit grote verschil. Is het appels met peren vergelijken? Met uitzondering van een klein verschil in de cataloguswaarde is dit zeker niet het geval. Zij gaan in ieder geval een gesprekje aan met de verzekeringsagent… 😉
Beide verzekeringen hebben een standaard eigen risico van €125,-
Om de kosten van een verzekering te drukken kun je er natuurlijk voor kiezen om de scooter alleen WA te verzekeren. Dit scheelt aanzienlijk op de maandelijkse kosten. Houd er dan wel rekening mee, dat als er iets gebeurt met de scooter (door jouw schuld), de schadekosten volledig jouw kant op komen. Omdat de beide scooterliefhebbers behoorlijk wat km’s per jaar rijden vonden zij dat risico te groot.
Daarnaast moet je er rekening mee houden of je qua leeftijd in de risicocategorie valt. De premie van een brommerverzekering is leeftijdsafhankelijk!
Neem contact op met je verzekeringsmaatschappij (net als Erwin en Nicole) over wat de premiekosten van jouw eventuele toekomstige scooter zouden zijn.
Tot slot
Tot slot: Ik hoop dat dit blog je iets verder op weg geholpen heeft in de keuze van je scooter. In ieder geval heb je nu een kleine voorstelling wat eventueel de kosten zullen zijn van zowel een elektrische- als een benzine scooter. De komende jaren zullen we dit blog blijven aanvullen met nieuwe informatie!
Video: accu vervangen van de Kymco Agility 16+
In deze video laat Erwin zien hoe hij zelf de accu heeft vervangen van zijn Kymco Agility 16+. Hij besteedt toch niet al het onderhoudswerk uit hahaha… 😉