Scooter Kymco Agility 16 review
Last updated on september 9th, 2024 at 03:43 pm
Scooter rijden is sinds 2014 een nieuwe hobby van mij geworden en daarom kon ik niet wachten om dit blog te gaan schrijven. Een onderwerp dat je normaal niet gewend bent van ons, maar ik wilde hoe dan ook mijn ervaring delen! In dit artikel geef ik een eerlijke review over mijn huidige scooter, de Kymco Agility 16 plus 50 4T. Dit is nu het derde exemplaar dat ik in mijn bezit heb en er gaan er waarschijnlijk nog een aantal aan het lijstje toegevoegd worden. Je kunt er dus vanuit gaan dat ik redelijk wat ervaring heb met het merk Kymco en dan specifiek met het type Agility. Naast de 16 inch variant heb ik ook ervaring met de 12 inch variant. Om die reden zal ik daar af en toe naar verwijzen. Een eerlijke review en tevens een vergelijking!
Naast de review vind je in dit blog ook heel veel handige tips! Hoe zuinig is de Agility nu eigenlijk en kloppen de gegevens van de fabrikant wel helemaal? Aan welke uitgaven moet je denken qua onderhoudskosten? Is Kymco echt een betrouwbaar merk? Wat zijn de zwakke en wat zijn de sterke punten van de Agility? De antwoorden op deze vragen ga jij terugvinden in dit blog!
Daarnaast zal de scooter een aantal testjes ondergaan. Eén daarvan is een zuinigheidstest. Ik kan nu al verklappen dat ik een resultaat heb behaald van dik 1:50! Hoe dit mogelijk is? In het hoofdstuk “Is de Kymco Agility 16+ zuinig” zal ik dit verder toelichten!
Aan dit artikel heb ik ook een aantal YouTube filmpjes toegevoegd. Eenvoudige reparaties en bepaalde onderhoudswerkzaamheden, die ik zelf heb verricht aan mijn Kymco Agility 16+. Ik kan het echt aanraden om deze filmpjes eens rustig te bekijken. De informatie en tips gaan zeker een keer van pas komen als jij in het bezit bent van de 16+… 😉
Introductie
Voordat ik aan de slag ga met de review, zal ik eerst een korte introductie geven. Als je dit allemaal niet zo belangrijk vindt, dan kun je natuurlijk meteen via de inhoudsopgave door scrollen naar de review.
De auto maakte plaats voor de scooter
Wij hadden twee auto’s in het bezit en mijn vrouw en ik gebruikten de auto’s voor het woon- werkverkeer. Sterker nog, wij hadden dezelfde werkgever, alleen onze werkroosters waren totaal verschillend. Dit hield dus in dat wij niet de mogelijkheid hadden om samen te gaan carpoolen. Om de twee weken werden beide auto’s volgetankt… Een behoorlijke onkostenpost in de vaste lasten en we vonden toen ook dat dat anders moest. Ik kwam met het idee om één van de auto’s in te ruilen en die te vervangen door een scooter. Ik had wel ervaring met brommers, maar dit was toch wel enige tijd geleden… Ik zou in ieder geval mijn jeugdhobby weer oppakken!
Keuzebepaling van merk
Mijn wens was dat het een nieuw exemplaar moest worden. Ik zag het namelijk niet zitten om een tweedehandsje (met alle respect) aan te schaffen en vervolgens te maken te krijgen met de ellende van een ander… De scooter wordt voornamelijk gebruikt voor woon- en werkverkeer en dus was ik echt afhankelijk van dit vervoermiddel. Het jaar rond gemiddeld 34 km per dag rijden en dat op alle werkdagen.
Mijn eisenpakket was streng. De scooter moest bedrijfszeker en betaalbaar zijn en dus zeker een A-merk. De Chinese merken had ik sowieso afgeschreven, maar meer nadat ik de ervaringen van andere bezitters had gelezen. De lage aanschafprijs sprak mij wel aan, alleen de bedrijfszekerheid viel een beetje tegen… Ongetwijfeld zijn er mensen die deze mening niet zullen delen. Ik heb dus zelf geen ervaring met welk Chinees merk dan ook. De duurdere Italiaanse merken vielen sowieso af gezien de hoge aanschafprijzen…
Kymco ging het worden
Mijn oog was gevallen op het merk Kymco en deze had toen ook meteen mijn aandacht. De reviews die ik destijds had gelezen waren in ieder geval zeer positief. Naast het feit dat het merk betrouwbaar was, bleek het ook nog redelijk betaalbaar te zijn. Precies de combi waar ik naar op zoek was! De keuze van het merk was dus gemaakt, maar nu moest het type nog bepaald gaan worden.
De Agility was toen verkrijgbaar in de 10”, 12” en de 16” wielmaat variant. De laatst genoemde durfde ik toen niet aan, omdat deze scooter mij veel te groot leek. Het 10” exemplaar ging het sowieso niet worden, omdat ik de wielmaat veel te iel vond. Je voelt het al aankomen… Het werd de Kymco Agility 50 4T 12”, zoals je hieronder kunt zien.
Mijn trots
Zoals ik had aangegeven in de inleiding, ben ik nu de gelukkige eigenaar van mijn derde Agility. In deze scooter review over de Kymco Agility passeren de drie modellen de revue. Misschien is het handig als ik hieronder beknopt het overzicht laat zien. Je weet dan in ieder geval waar ik het over heb, als ik bijvoorbeeld schrijf over de porschegrijze Kymco 16 plus…
- Kymco Agility 50 4T 12” / EURO? in de kleur grijs. Gekocht: 03-2014.
- Kymco Agility 16+ 50 4T / EURO4 in de kleur blauw. Gekocht: 12-2017.
- Kymco Agility 16+ 50 4T / EURO5 in de kleur porschegrijs. Gekocht: 11-2022.
Nog wat aanvullende informatie… De scooter staat bij ons altijd droog in de garage. Ook op mijn werk staat de Kymco onder een afdak. Verder wordt de scooter niet ontzien en wordt deze gebruikt in alle weersomstandigheden. Ik denk dat deze info wel handig is om een zo eerlijk en goed mogelijk beeld te krijgen over de Kymco Agility 16+.
Kymco Agility modellenoverzicht (2023)
Kymco heeft een enorm groot assortiment aan scooters en om die reden wil ik dan ook alleen het type Agility in het overzicht terug laten komen.
Al deze scooters zijn op het ogenblik leverbaar met de Euro5 technologie. Verderop in dit blog zal ik dit nog iets verder toelichten.
Modellenoverzicht 2023:
- Kymco Agility FR Klap / wielmaat 12” / 45 km/h
- Kymco Agility FR Lang / wielmaat 12” / 25 en 45 km/h
- Kymco Agility 16+ / wielmaat 16” / 25 en 45 km/h
- Kymco Agility 16+ RST / wielmaat 16” / 25 en 45 km/h
Ik zie niet echt verschil tussen de gewone 16” en de 16” RST qua prestaties. De uitstraling van de laatst genoemde oogt net iets luxer, maar dat heeft meer te maken met de kleurcombinatie. De prijs ligt dan wel een fractie hoger…
Maar nu komt het leuke, de Agility 16+ levert Kymco dus ook als motorscooter met een motorinhoud van 125 of 200cc! Misschien dat dat de reden was dat mijn eerste scooter de 12” werd… Achteraf gezien viel de overgang van de 12 naar de 16 reuze mee en had ik dat beter meteen kunnen doen. 😉
Maar nu is het de hoogste tijd voor de scooter review!
Kymco Agility 16+ scooter review: snelheid
De Agility 16 plus met een cilinderinhoud van 50cc is, zoals ik al eerder had vermeld in de blog, verkrijgbaar in zowel de 25 km/h als de 45 km/h variant. Mijn keuze zal altijd vallen op de laatstgenoemde. Ik had (heb) er wel moeite mee dat de topsnelheid niet wat hoger ligt… 45 vind ik namelijk een belachelijke snelheid als je je op de rijbaan bevindt. Ik voel mij door het overige verkeer behoorlijk opgejaagd en het zogenaamde bumperkleven komt naar mijn gevoel steeds vaker voor. Ik weet heel goed dat het niet is toegestaan om de 45 km/h te overschrijden, maar soms zou het fijn zijn als je een beetje mee kunt rijden met het overige verkeer. Om die reden wil ik dan ook dat mijn scooter een klein beetje wordt opgevoerd…
Het is zeker niet mijn bedoeling om een discussie uit te lokken, maar dit is mijn mening… Kymco kan hier niets aan doen, want zij hebben zich nu eenmaal te houden aan de regelgeving van de Nederlandse overheid. Hmmm, misschien probeer ik toch een discussie op gang te brengen, hahaha… 😉 Er is nog een bijkomend voordeel van het opvoeren van de scooter: zuiniger rijden terwijl je toch wat sneller gaat. Ik zal dit in het volgende hoofdstuk verder toelichten.
Overigens, de Agility 16+ rijdt standaard 47 km/h op de teller. Ga er maar vanuit dat een kilometerteller altijd een paar km afwijkt. Trek dus de correctie er vanaf en je komt dus nog onder de maximum toelaatbare snelheid…
Kun je de Kymco Agility 16 opvoeren
En dan nu het antwoord op de vraag of je de Kymco Agility 16 plus kunt opvoeren. Vroeger waren we lekker aan het rommelen met de carburateur, snelle uitlaat, andere vertanding in de aandrijving en ga zo maar door. Nogmaals, ik praat het niet goed, maar zo was het nu eenmaal… Helaas zijn de moderne scooters aan alle kanten beveiligd en in combinatie met de elektronische injectie is opvoeren vrijwel niet mogelijk.
Maar, niets is onmogelijk, zullen we maar denken en het verhogen van de topsnelheid is zeker te doen.
In mijn geval had het bij de eerste Agility 16+ (het blauwe exemplaar) wat voeten in aarde. De leverancier had niet de juiste middelen om aan mijn wensen te voldoen… Er moest een speciaal kastje worden aangeschaft dat ervoor kon zorgen dat de software van de ECU kon worden gewijzigd. Dit onderdeel is als het ware het brein van de scooter en volgens de leverancier kun je deze misleiden. In het volgende hoofdstuk leg ik globaal uit wat de functie is van dit apparaat.
Na flink zeuren van mijn kant werd uiteindelijk het speciale kastje aangeschaft door de leverancier. Ik moest dan wel 65 euro extra betalen, maar dat had ik er voor over! Dit bedrag was trouwens eenmalig, want bij de huidige Kymco 16+ werd het opvoeren gratis uitgevoerd. Super service natuurlijk! Blijkbaar ben ik een goeie klant, hahaha…
Na de software wijziging in de ECU kwam de topsnelheid wat hoger te liggen. Deze instelling, in combinatie met de aanpassing van de rollenset, leverde uiteindelijk een topsnelheid op van 57 km/h.
Nu ik wat ouder ben hoeft het voor mij allemaal niet meer zo hard te gaan. Maar die 10 km/h extra wil ik er hoe dan ook bij hebben…! 😉
Computer ECU
De afkorting ECU staat voor “Engine Control Unit”. De complete regeling van de motor wordt dus aangestuurd vanuit deze computer. Je moet dan denken aan het tijdstip van de ontbranding, de ideale hoeveelheid brandstof en natuurlijk wordt de brandstof inspuiting van het injectiesysteem geregeld. En jawel, de toerentalbegrenzer zit ook verwerkt in dit apparaat… Daarnaast heeft de ECU nog veel meer elektronische functies!
Het mag duidelijk zijn dat dit kastje een belangrijk onderdeel is van de scooter. De meeste scooters met de Euro4 en Euro5 technologie zijn, vanwege het elektronisch injectiesysteem, dus voorzien van een ECU.
Euronorm aanduiding
Ik zou nog even terug komen op de Euro aanduiding. Dit is een Europese norm die bepaalt hoeveel schadelijke stoffen een motor maximaal mag uitstoten… In sneltreinvaart wordt de norm aangepast en moeten de fabrikanten daarin meegaan. Een behoorlijke uitdaging dus! We willen uiteindelijk toch een schoner milieu… Op het ogenblik zijn we aanbeland bij de Euro5 normering. Even kort door de bocht, hoe hoger het getal hoe schoner de brandstofmotor.
Als een scooter is uitgevoerd met een Euro4 normering (of lager), dan mogen deze in principe niet meer verkocht worden. Maar de regelgeving is behoorlijk wazig, moet ik zeggen. Als een leverancier deze scooters op voorraad heeft, dan mag het weer wel. Ook tweedehands mag de “vervuilende” scooter volgens mij gewoon doorverkocht worden…
In een artikel, dat je bij WA.nl kunt vinden, wordt duidelijk uitgelegd hoe het nu precies zit met de normering. Woon jij in een grote stad en zit jij erover te denken om een tweedehands scooter aan te schaffen? Dan zou ik toch nog even goed kijken naar de regelgeving. Het zou zonde zijn als jouw nieuwe aanwinst niet in de stad gezien mag worden…
Is de Kymco Agility 16+ zuinig
Is de Kymco Agility 16+ zuinig in het verbruik? Ik vind van wel in ieder geval! Deze scooter vond ik sowieso behoorlijk zuinig, maar nadat de scooter was opgevoerd, ging het benzineverbruik nog verder omlaag. Nu hoor ik je denken dat dit toch onmogelijk is. Een scooter die opgevoerd is kan nooit zuiniger zijn! Toch is dit wel het geval en ik zal dit verder toelichten.
De topsnelheid van mijn scooter was toegenomen met ongeveer 10 km/h. Op de teller reed de Kymco Agility 16, zoals ik al eerder had geschreven, ongeveer 47 km/h. Na het opvoeren was de topsnelheid zo rond de 57 km/h.
Laten we eerlijk zijn, als de scooter niet is opgevoerd ben je toch sneller geneigd om continue vol gas te gaan rijden. Lekker tegen de begrenzing aan kachelen… Het motortje maakt hoge toeren en dit gaat dus gepaard met het nodige brandstofverbruik. Mijn scooter loopt vol gas ongeveer 57 km/h. Alleen, de gashendel gaat tijdens het rijden niet volledig open… Mijn gemiddelde topsnelheid is ongeveer 52 km/h en dus merk ik dat de motor iets rustiger wordt. Ik constateer daardoor een daling van het brandstofverbruik. Natuurlijk rij ik af en toe vol gas… We willen natuurlijk niet dat de Kymco Agility 16+ 50 4T te lui wordt… 😉
Mijn rijstijl
Of een scooter wel of niet zuinig is heeft met heel veel factoren te maken. Met mijn eerste scooter, de Agility 12 inch uit 2014, reed ik regelmatig vol gas. Ik was vergeten te zeggen dat dit model toen iets eenvoudiger was op te voeren en dat de topsnelheid zo’n 67 km/h was. Veel te hard natuurlijk en ik heb in die tijd niet echt het gemiddelde brandstofverbruik in de gaten gehouden. Het boeide mij eerlijk gezegd niet zo (de scooter was sowieso zuiniger als mijn auto)… Ook met de eerste blauwe Agility 16” had ik de eerste jaren dezelfde rijstijl en ook toen reed ik regelmatig tegen de begrenzing aan. Na verloop van tijd werd mijn rijstijl wat rustiger en dit viel meteen op na de wekelijkse tankbeurt. Gemiddeld kon ik met mijn tank benzine een veel grotere afstand overbruggen!
Daarna begon het voor mij een uitdaging te worden. Wat kon ik doen om nog wat zuiniger te rijden? Via de officiële website van Kymco heb ik de gegevens opgezocht en zij beweren dat het verbruik ongeveer 1 liter per uur is. Met deze gegevens kan ik niet zoveel… Hoeveel km ik kan rijden met de hoeveelheid brandstof die ik tot mijn beschikking heb vind ik veel belangrijker.
Mijn persoonlijk record
Het beste resultaat wat ik heb behaald met de blauwe Agility 16+? Gedurende één week (in de zomer) lag de maximum snelheid niet boven de 51-52 km/h… Ik was enigszins verbaasd dat de eindstand ruim boven de 270 km lag. Om precies te zijn 277,1 km, zoals je op de foto kunt zien. 6,01 liter was er nodig om de benzinetank maximaal te vullen. 1:46,1 was de uitkomst! Stiekem was ik wel een beetje trots om mijzelf hahaha… 😉
Deze test wil ik nogmaals uitvoeren met mijn huidige Kymco. De maximumsnelheid zal dan niet hoger zijn dan 47 km/h op de teller. Dus eigenlijk volgens de fabrieksinstelling… Vol gas rijden laat ik gedurende deze periode even achterwege en alle omstandigheden zullen (een soort van) optimaal zijn. Jawel, ik leg de lat hoog voor mijzelf! Zal de 1:50 haalbaar zijn?
De 47 km/h test poging 1 (mislukt)
Terwijl ik dit blog aan het schrijven was dacht ik bij mezelf: Waarom zou ik deze test niet meteen uitvoeren?
22 Augustus 2023 was het zover. Ik had de weersvoorspelling gezien en deze was redelijk oké. Lekker warm weer dus! De banden gecontroleerd en deze waren keurig op druk. De benzinetank was tot het maximum gevuld en de dagteller was gereset. De eerste drie dagen had ik een erg goed gevoel over de test. Ik was ervan overtuigd dat ik de 1:50 zou halen!
Maar helaas, bij aanvang van de vierde testdag constateerde ik dat de scooter vrij zwaar uit de garage rolde… Een lekke achterband had roet in het eten gegooid! Super balen natuurlijk, want sinds wanneer was de band al zacht…? Ik heb toen maar besloten om te stoppen met de testperiode. De topsnelheid heb ik vanaf dag vier verhoogd naar 52 km/h. De momentjes van vol gas rijden heb ik toen wel achterwege gelaten. Het gemiddelde verbruik bleek toch nog een mooi resultaat te zijn! Je kunt de gegevens terug vinden in het hoofdstuk “overzicht verbruik”.
Natuurlijk ga ik deze test nog een keer uitvoeren, maar hopelijk dan wel zonder de zachte banden… Ik hou jullie op de hoogte!
De 47 km/h test poging 2!
Na de 12000 km onderhoudsbeurt reed de scooter zo mooi dat dat het moment moest zijn om een tweede poging te wagen. In het hoofdstuk: overzicht onderhoudskosten kun je precies zien welke onderhoudswerkzaamheden er zijn verricht. Het wachten is nu op een aantal zomerse warme dagen… Fingers crossed!
Maandag 17-06-2024: De aanvangsdatum voor poging twee! De weersvoorspelling was redelijk gunstig voor de testperiode. De temperatuur schommelde overdag zo tussen de 20 en 30 graden Celcius. Vanzelfsprekend lag de ochtendtemperatuur een stuk lager…
Benzinetank tot het maximum gevuld en de dagteller werd op nul gereset. De hele periode werd er niet harder gereden dan 47 km/h. Voor het optrekken nam ik rustig de tijd… Zoveel mogelijk brandstof besparen was natuurlijk mijn streven! De weggebruikers die achter mij reden zullen waarschijnlijk niet zo blij zijn geweest hahaha… 😉 Maar ja, alles moest wijken voor het optimale resultaat. De 1:50 moest toch een keer gaan lukken?
Na een aantal testdagen begon ik een heel goed gevoel te krijgen. Toen de benzinemeter halverwege was, had ik al een afstand overbrugd van zo’n 175 kilometer… Dat ging de goede kant op! Uiteindelijk werd de tank vrijwel leeggereden tot ver in de rode markering. Na een kleine 280 kilometer vond ik het wel genoeg en heb toen een bezoekje gebracht aan het pompstation. Natuurlijk wilde ik dezelfde pomp gebruiken… Mijn twijfel nam een beetje toe aangezien ik niet meer dan zes liter benzine mocht tanken. De tank werd volledig volgegooid tot het maximum… Wat bleek, de pomp gaf een volume aan van 5,42 liter! Snel heb ik de rekenmachine tevoorschijn gehaald en het resultaat berekend. Een verbluffende 1:51,46 was het resultaat! Whoohoo!! Helemaal happy dat het toch nog gelukt is! Een verbruik van 1:50 is dus wel degelijk mogelijk…
De 47 km/h test poging 3
Omdat ik zo enthousiast werd van dit resultaat heb ik besloten om er nog maar een testperiode achteraan te plakken! De temperatuur was echt wel een stuk frisser dan de vorige periode. Daarentegen werden de banden met een paar tienden bar opgepompt. Om precies te zijn 2,3 Bar. Alle onnodige ballast werd verwijderd, waaronder het kettingslot en het bandenreparatie gereedschap. Hoe gek kun je zijn… Nu maar hopen dat ik geen lekke band ga krijgen hahaha…
Ik kan het nog steeds niet geloven maar het eindresultaat was zelfs beter dan de vorige testperiode! De totaal afgelegde afstand was 270,9 km. Om de tank volledig te vullen was er een hoeveelheid van 5,08 liter benzine nodig… De onderstaande afbeelding zegt volgens mij genoeg…
Zuinig rijden aandachtspunten
Rondrijden met te zachte banden moet je zoveel mogelijk proberen te voorkomen. Teveel weerstand gaat ten koste van het brandstofverbruik. Ik heb dit zelf mogen ondervinden… Mijn achterband was op een gegeven moment behoorlijk zacht en ik had het eerlijk gezegd niet echt in de gaten. Oeps…
Te snel optrekken vanuit stilstand heeft weinig zin. De Kymco zal echt niet veel harder gaan, maar de brandstof des te meer! Ik probeer half gas op te trekken en vervolgens, als de scooter op snelheid is, dan een beetje gas bij te geven.
Niet altijd vol gas (blijven) rijden. Advies dat ik eigenlijk niet mag geven: opvoeren… 😉
Laat het gas los tijdens afremmen en laat de scooter doorrollen. Vol gas richting stoplicht en vervolgens hard in de ankers heeft weinig zin. Het verkeerslicht had je waarschijnlijk toch niet gehaald…
De aandachtspunten nog even in het kort:
- Banden op druk
- Niet te snel optrekken
- Niet te vaak vol gas
- Afremmen, gas los
Heb jij nog tips hoe je nog zuiniger kunt rijden, laat dan een reactie achter in de blog! Misschien heb jij betere resultaten geboekt en heb je wellicht mijn record verbroken. Ik zou het leuk vinden om er een soort van competitie van te maken… 😉
Het display
Het display van de Kymco Agility 16+ is vrij eenvoudig, maar in ieder geval iets uitgebreider dan de 12” variant. Althans, ik maak nu wel een vergelijking met de Kymco Agility die ik in 2014 heb gekocht. Ik heb op een verkoopsite de gegevens van het nieuwste model, de Kymco Agility 12 inch FR (Euro5), opgezocht en het lijkt erop dat dit nog steeds een analoge teller is.
De eerste scooter die ik in mijn bezit had, heb ik later doorverkocht aan een collega en deze rijdt tot op de dag van vandaag nog steeds rond. De afbeelding van de analoge teller is van de desbetreffende scooter. De foto is vrij recent genomen en de km stand staat nu op 34000 km! Collega Linda is volgens mij nog niet van plan om afscheid te nemen van deze aanwinst… 😉 Hieronder zie je de afbeeldingen van de beide displays.
In het scherm kun je vanzelfsprekend de snelheid aflezen, de totaal afgelegde afstand en je kunt een dagteller instellen en eventueel resetten. Het laatste gebruik ik zeer regelmatig. Met mijn huidige scooter wil ik een zo goed mogelijk overzicht hebben van het brandstofverbruik… Na iedere tankbeurt gaat deze teller dus terug naar nul. Zolang ik de Kymco Agility 16+ scooter in mijn bezit heb zal ik dit blijven doen. Het moet natuurlijk wel een eerlijke review zijn!
De schaalverdeling van de km teller is uitgevoerd in zowel kilometers als mijlen. Handig als je een keer de plas wilt oversteken…
Natuurlijk is het display ook voorzien van een benzinemeter. Voor de scooter verlichting heb je een indicatie voor groot licht en voor de beide knipperlichten. Verderop in dit blog zal ik de verlichting van de scooter nog iets toelichten.
De resetknopjes
De twee knopjes hebben meerdere functies. Je kunt hiermee door het menu navigeren en de klokinstelling wijzigen. Samen ingedrukt hebben ze een reset functie.
In een (toekomstig) filmpje laat ik alle handelingen zien die ik hierboven beschreven heb.
Onderhoudsmelding
Bij alle Agility’s die ik in mijn bezit heb gehad (en nu heb) verschijnt er om de 2000 km een onderhoudsmelding in het display. Het lijkt er dan op dat er dringend onderhoud nodig is… Kymco hanteert volgens mij een onderhoudscyclus van ongeveer 3000 km. Dus na deze periode heeft de scooter onderhoud nodig. Het is dan natuurlijk vreemd dat zij dit instellen op 2000 km. Nodeloos paniek veroorzaken terwijl er niets aan de hand is. Ik begrijp nog steeds niet wat het nut hiervan is… Deze melding is voor mij een indicatie om zelf wat kleine onderhoudswerkzaamheden te verrichten. Het oliepeil wordt dan gecontroleerd en de bandendruk wordt nog even onder de loep genomen. Na de werkzaamheden reset ik de melding in het display. Als je dit namelijk niet doet, dan blijft er continue een icoontje in het scherm knipperen.
De gebruikershandleiding van de scooter vermeldt dat dit inderdaad een olieservice melding is. Volgens de Kymco gegevens zou de motorolie iedere 4000 km vervangen moeten worden…
De verlichting
Persoonlijk vind ik de verlichting van de scooter erg mooi. De voorzijde is voorzien van een normale koplamp, maar heeft als extra nog eens twee led lampjes aan de beide zijkanten. Op de foto hieronder kun je zien wat ik bedoel.
Geen lichtschakelaar
Bij de eerste Kymco Agility 12” die ik in mijn bezit had, kon ik de verlichting nog handmatig aan- en uitschakelen. Een paar jaar later, toen de 12” plaats ging maken voor de blauwe 16”, was dat iets anders. De schakelaar was komen te vervallen… In het oogpunt van de verkeersveiligheid moet de verlichting altijd branden op het moment dat de scooter wordt gestart. Op zich is daar niets mis mee natuurlijk. Vooral in de vroege ochtend, als ik naar werk rij, zie ik regelmatig scooter/brommerrijders zonder licht. Dit, in combinatie met wat slechte weersomstandigheden, kan zeer gevaarlijke situaties opleveren.
Wat ik wel een nadeel vind, is dat je altijd moet starten met ingeschakelde verlichting. De accu wordt dan toch wat zwaarder belast…
Als je continue met verlichting rondtoert, dan kun je je voorstellen dat één van de lampjes op een gegeven moment de geest gaat geven. Na ongeveer 30.000 km was het zover en was de koplamp van mijn Kymco Agility 16+ gedoofd. Gelukkig heeft deze scooter nog wat extra verlichting aan de voorzijde en reed ik niet helemaal in het duister.
Om de kosten te drukken heb ik toen besloten om de lamp zelf te vervangen. Alle handelingen die ik moest verrichten heb ik vastgelegd op film!
Video: lamp van de koplamp vervangen
In deze video leg ik stap voor stap uit hoe jij zelf de koplamp van de Agility 16+ scooter kunt vervangen. Het lijkt een eenvoudig klusje, maar er komt toch iets meer bij kijken dan je zou denken. Dit projectje was voor mij nieuw omdat ik normaal het onderhoud aan mijn scooter uitbesteed. Ik wilde hoe dan ook dit klusje zelf doen! Het wiel moest ik nog uitvinden en ik had werkelijk geen flauw idee waar ik moest beginnen. Sommige boutjes en plugjes had ik tijdens de demontage verwijderd, terwijl dit helemaal niet nodig was. Aan de hand van deze video weet je dus exact wat je moet doen om de lamp te vervangen! Ik weet zeker dat dit filmpje een handig hulpmiddel is.
Starten van de scooter
Om de scooter te kunnen starten moet één, of beide handremmen bekrachtigd worden. Dit om te voorkomen dat de scooter er ineens vandoor zou gaan. In de beide handremmen zit dus een schakelaar weggewerkt die er voor zorgt dat de motor gestart kan worden. Mocht er dus een schakelaar defect zijn dan is er nog geen man overboord. Gelukkig heb je nog een andere handrem als back-up…
Startproblemen: handremschakelaar
Met zowel de grijze Agility 12” als de blauwe 16” heb ik het meegemaakt dat de motor niet wilde starten vanwege een probleem met de handremschakelaar. Gelukkig was er toen de back-up! Ik had mij voorgenomen om dit probleem door te geven bij de eerstvolgende servicebeurt. Klein risico wat ik toen had genomen, want wat als de tweede ook de geest zou geven…
Achteraf bleek de handremschakelaar helemaal niet defect te zijn, maar moest deze gewoon een beetje gesmeerd worden. Mocht jij dus tegen dit probleem aanlopen, meld dit dan direct bij de leverancier! Bij mijn huidige Agility 16+ heb ik nog geen startproblemen gehad (even afkloppen). Als dit in de toekomst alsnog gebeurt, dan zal ik dit hier vermelden.
Startmotor probleem: bendix
Heb ik in het verleden nog meer startproblemen gehad? Helaas wel… Met de blauwe 16” had ik bij een kilometerstand van 30.000+ dat de startmotor alleen maar een zoemend geluid maakte. Ik heb toen meerdere keren geprobeerd te starten en bij de zoveelste keer sloeg de motor aan! Dat was even zweten in ieder geval… Bij thuiskomst ben ik de accu gaan meten en deze bleek iets aan de lage kant te zijn. Ik dacht, dat is een kleinigheidje! Hup de druppelaar aan de accu en een nacht onder lading gezet. De volgende morgen was het starten en weer lopen! Probleem opgelost (dacht ik). Toen ik ’s middags vanuit werk weer naar huis wilde gaan, had ik wederom hetzelfde probleem…
Bendix probleemoplossing
Ik wilde proberen om zelf uit te zoeken waar de storing zou zitten. Niet alleen om de onderhoudskosten een beetje te beperken, maar ook uit nieuwsgierigheid. Ik kwam erachter dat de bendix van de startmotor te stroef heen en weer bewoog. Even heel kort uitgelegd… Op dit onderdeel zit een tandwieltje en dit moet in de tandkrans van de aandrijving glijden op het moment dat de motor gestart wordt. In mijn geval draaide de startmotor voldoende toeren alleen het uitschuiven van de bendix bleef achterwege. Toen ik de accu had opgeladen, was dat misschien net voldoende om de startmotor wat meer power te geven…
De bendix kon ik niet vervangen omdat ik niet het juiste gereedschap tot mijn beschikking had. De tandkrans van de aandrijving moet namelijk los gedraaid worden om goed bij dit onderdeel te kunnen komen. Een tandheugel als hulptool heb je dan nodig om de krans tegen te houden, zodat deze niet meedraait. De bendix kon ik wel een heel klein beetje smeren met WD40. Ik merkte toen dat het mechanisme veel soepeler heen en weer bewoog. Alles weer in elkaar gezet en toen functioneerde het weer naar behoren! Maar let op! Met behulp van het bekijken van een YouTube filmpje heb ik dit onderdeel gesmeerd, maar ik weet niet zeker of dit echt wel de bedoeling is… Bij twijfel raadpleeg dan de leverancier!
Tip: geef dit onderhoudspuntje aan bij de garage! Dit hoeft echt niet bij iedere servicebeurt… Maar als de beschermkap van de aandrijving is gedemonteerd, dan is dit aandachtspunt een kleine moeite voor de servicemonteur. Voorkomen is beter dan genezen, zullen we maar denken…
Kickstarter
De kickstarter is een ideaal hulpmiddel om de scooter te starten op het moment dat de elektronica je even in de steek laat. Mijn eerste bezit uit 2014 was toen voorzien van de kickstarter en volgens mij heb ik deze wel een keer moeten gebruiken. Helaas was de Agility 16+ uit 2017 niet voorzien van dit extraatje. Ik vond dit wel vreemd aangezien dit model toch wel een stukje prijziger was. Ook mijn huidige scooter uit 2022 is ook niet voorzien van de kickstarter! Wat exact de reden is weet ik niet, maar ik vind dit wel een nadeel…
Beenruimte
De hoeveelheid beenruimte van de Kymco Agility 16+ is voldoende, maar ik moet wel eerlijk zeggen dat dit iets krapper is dan bij de grijze 12” Agility uit 2014. Dit heeft alles te maken met de diameter van het voorwiel… Door het grote formaat is de wielkast iets verder naar binnen gekomen. Dit is voor mij geen drama, maar ik had het liever iets ruimer gezien. In de winter is het toch fijn als de beentjes strak tegen elkaar kunnen staan…
Daarnaast zit het contactslot redelijk dicht bij het rechterbeen. Met de sleutel in het contact komt deze dus in de buurt van mijn knie. Er zit echt nog genoeg ruimte tussen, maar ik durf toch niet echt op- en af te stappen via de rechterzijde. Even ter info, mijn lichaamslengte is 1.83 meter. Op de foto hieronder kun je zien wat ik bedoel…
Als jij een lang postuur hebt dan zou ik toch adviseren om even de vergelijking te maken met de Kymco Agility FR Klap met een wieldiameter van 12 inch. Door de verhoogde stuurkap van dit model is er meer beenruimte gecreëerd. Daarnaast is de positie van het contactslot veranderd, zodat er niet meer met de knie tegen de sleutel kan worden gestoten.
Scooter Kymco Agility 16: brandstofverbruik
Sinds de aanschaf van mijn derde scooter, de Porschegrijze Kymco Agility 16+, ben ik alle onderhoudskosten en het verbruik nauwkeurig gaan bijhouden.
Na iedere tankbeurt print ik de rekening uit. Op de bon schrijf ik dan het totaal aantal km’s dat ik heb gereden. Het gemiddelde brandstofverbruik van die periode is dan vrij eenvoudig uit te rekenen. Het totaal aantal km’s delen door de hoeveelheid getankte brandstof en je hebt de uitkomst.
Als er bijzonderheden waren gedurende een periode heb ik dit in het overzicht vermeld.
Tot op de dag van vandaag ben ik dit nog steeds aan het doen, net zolang totdat de Kymco Agility 16 plaats gaat maken voor het volgende exemplaar (en die gaat er zeker komen). Wel moet ik vermelden dat na anderhalf jaar de onderstaande lijst wel erg lang begon te worden… Als blijkt dat er binnen een bepaalde periode vrijwel dezelfde resultaten worden behaald, dan zal ik enkele gegevens eruit filteren. In mijn privé overzicht blijf ik wel alles consequent bijhouden!
Omdat ik mijn scooter voor 99% gebruik voor woon- werkverkeer, kan ik altijd bij hetzelfde benzinestation tanken. De benzinetank van mijn Kymco Agility vul ik dan maximaal, zodat ik zo’n eerlijk mogelijk beeld krijg.
In het uitgebreide overzicht, dat je in het volgende hoofdstuk kunt vinden, heb ik alleen het gemiddelde verbruik genoteerd. De onderhoudswerkzaamheden en de daarbij behorende onkosten vind je in het tweede overzicht.
Overzicht brandstofverbruik
Afstand | Bijzonderheden | Verbruik |
---|---|---|
22-11-2022: | Inrijden (heel af en toe vol gas). | 1:40,07 |
224 km / 5,59 liter | Scooter is na 2 dagen opgevoerd. | |
– | ||
01-12-2022: | Inrijden (af en toe vol gas). | 1:38,61 |
239 km / 6,19 liter | ||
– | ||
09-12-2022: | Inrijden (af en toe vol gas). | 1:36,48 |
205 km / 5,62 liter | Vrij koud (handvatverwarming). | |
– | ||
21-12-2022: | Max 52 km/h (af en toe vol gas). | 1:37,02 |
200,3 km / 5,41 liter | Zeer koud! | |
– | ||
30-12-2022: | Max 52 km/h (af en toe vol gas). | 1:37,62 |
224,2 km / 5,96 liter | Koud maar wel boven 0 graden. | |
Continue handvatverwarming. | ||
– | ||
18-01-2023: | Max 52 km/h (af en toe vol gas). | 1:35,67 |
204,4 km / 5,73 liter | Continue handvatverwarming. | |
Harde wind. | ||
– | ||
20-02-2023: | Max 52 km/h (af en toe vol gas). | 1:37,81 |
215,9 km / 5,71 liter | Continue handverwarming. | |
– | ||
10-03-2023: | Max 52 km/h (af en toe vol gas). | 1:36,38 |
207 km / 5,69 liter | Af en toe handvatverwarming. | |
– | ||
26-03-2023: | Max 52 km/h (af en toe vol gas). | 1:37,00 |
202,4 km / 5,47 liter | Vrij harde wind. | |
– | ||
05-04-2023: | Max 52 km/h (af en toe vol gas). | 1:37,06 |
202 km / 5,45 liter | Continue handvatverwarming (laag). | |
– | ||
17-04-2023: | Max 52 km/h (af en toe vol gas). | 1:36,46 |
198 km / 5,43 liter | Continue handvatverwarming (laag). | |
– | ||
25-04-2023: | Max 52 km/h (af en toe vol gas). | 1:37,64 |
207 km / 5,50 liter | Continue handvatverwarming (laag). | |
Totaal 3799 km | Na het tanken verwarming uit. | |
– | ||
19-05-2023: | Max 52 km/h (af en toe vol gas). | 1:38,59 |
201,8 km / 5,23 liter | ||
Totaal 4203 km | ||
– | ||
08-06-2023: | Max 52 km/h (af en toe vol gas). | 1:38,98 |
201,9 km / 5,18 liter | Na de servicebeurt snelheid: 58 km/h. | |
Totaal 4640 km | ||
– | ||
21-06-2023: | Max 52 km/h (af en toe vol gas). | 1:42,45 |
235,2 km / 5,54 liter | Vrij warm weer. | |
– | ||
02-08-2023: | Max 52 km/h (af en toe vol gas). | 1:40,65 |
236,6 km / 5,82 liter | ||
– | ||
22-08-2023: | Max 52 km/h (af en toe vol gas). | 1:43,59 |
235,8 km / 5,41 liter | Na tankbeurt start van 47 km/h test. | |
Redelijk warm weer. | ||
– | ||
31-08-2023: | Max 47 km/h. | 1:43,59 |
233,2 km / 5,35 liter | 4e dag lekke band (toen max 52 km/h). | |
Redelijk warm weer. | ||
Niet vol gas gereden. | ||
2e deel van de week wisselvallig weer. | ||
– | ||
09-09-2023: | Max 52 km/h (af en toe vol gas). | 1:42,21 |
231,3 km / 5,48 liter | Erg warm weer (in de ochtend fris). | |
Totaal 6281 km | ||
– | ||
20-09-2023: | Max 52 km/h (af en toe vol gas). | 1:41,91 |
241 km / 5,75 liter | Vrij onstuimig herfstweer. | |
– | ||
28-09-2023: | Max 52 km/h (af en toe vol gas). | 1:40,17 |
236,2 km / 5,88 liter | Vrij onstuimig herfstweer. | |
Totaal 6758 km | ||
– | ||
18-10-2023: | Max 52 km/h (af en toe vol gas). | 1:38,71 |
237,3 km / 6,13 liter | Behoorlijk fris en onstuimig weer. | |
Geen handvatverwarming. | ||
– | ||
08-11-2023: | Max 52 km/h (af en toe vol gas). | 1:37,23 |
208,1 km / 5,59 liter | Fris en onstuimig weer. | |
Geen handvatverwarming (defect). | ||
– | ||
17-11-2023: | Max 52 km/h (af en toe vol gas). | 1:35,77 |
204,6 km/ 5,72 liter | Redelijk koud. | |
Geen handvatverwarming (defect). | ||
– | ||
03-12-2023: | Max 52 km/h (af en toe vol gas). | 1:34,97 |
202,1 km / 5,78 liter | Vorstperiode (onstuimig weer). | |
Geen handvatverwarming (defect). | ||
– | ||
13-12-2023: | Max 52 km/h (af en toe vol gas). | 1:36,03 |
202,5 km / 5,62 liter | Max snelheid is nu 52 km/h (band zacht). | |
Koud en herfstweer. | ||
Geen handvatverwaming (defect). | ||
– | ||
20-12-2023: | Max 52 km/h (af en toe vol gas). | 1:36,69 |
200,7 km / 5,47 liter | Koud en herfstweer. | |
Totaal 8703 km | Geen handvatverwarming (defect). | |
– | ||
08-01-2024 | Max 52 km/h (iets vaker vol gas). | 1:35,25 |
177,3 km / 5,03 liter | Onstuimig hefstweer. | |
Af en toe handvatverwarming. | ||
– | ||
16-01-2024: | Max 52 km/h (af en toe vol gas). | 1:33,71 |
202,6 km / 6,01 liter | Max snelheid is ongeveer 53 km/h… | |
(Variateurrollen waren niet vervangen) | ||
Vrieskou. | ||
Continue handvatverwarming (hoog). | ||
– | ||
24-01-2024: | Max 52 km/h (af en toe vol gas). | 1:36,03 |
206,1 km / 5,72 liter | Max snelheid is ongeveer 53 km/h.. | |
Vrieskou / onstuimig herfstweer. | ||
Continue handvatverwarming (hoog). | ||
– | ||
09-02-2024: | Max 51 km/h (af en toe vol gas). | 1: 36,01 |
204,9 km / 5,69 liter | Top snelheid is nog maar 52 km/h. | |
Onstuimig herfstweer. | ||
Continue handvatverwarming (hoog). | ||
– | ||
04-03-2024: | Max 51 km/h (af en toe vol gas). | 1:34,84 |
213,9 km / 6,14 liter | Banden opgepompt (halverwege cyclus). | |
Top snelheid bleef 52 km/h. | ||
Fris herfstweer. | ||
Continue handvatverwarming (hoog). | ||
– | ||
12-03-2024: | Max 51 km/h (af en toe vol gas). | 1:34,4 |
203,3 km / 5,91 liter | Top snelheid bleef 52 km/h. | |
Totaal: 10.517km | Fris herfstweer. | |
Handvatverwarming uitgeschakeld. | ||
– | ||
20-03-2024: | Max 51 km/h (af en toe vol gas). | 1:36,15 |
215,8 km / 5,97 liter | Top snelheid nog steeds 52 km/h. | |
Fris/zacht herfstweer. | ||
Continue handvatverwarming (hoog) | ||
– | ||
03-04-2024: | Max 51 km/h (af en toe vol gas). | 1:35,98 |
202,2 km / 5,62 liter | Top snelheid nog steeds 52 km/h. | |
Fris lenteweer. | ||
Handvatverwarming uitgeschakeld. | ||
– | ||
10-05-2024: | Max 51 km/h (af en toe vol gas). | 1:36,71 |
207,4 km / 5,65 liter | Top snelheid moeizaam 52 km/h. | |
Totaal 11552 km | Wisselend zacht en onstuimig weer. | |
Af en toe handvatverwaming (hoog). | ||
– | ||
30-05-2024: | Max 51 km/h (af en toe vol gas). | 1:38,18 |
205,4 km / 5,38 liter | Top snelheid moeizaam 52 km/h. | |
Fris en onstuimig lenteweer. | ||
Handvatverwarming uitgeschakeld. | ||
– | ||
17-06-2024: | Max 51 km/h (af en toe vol gas). | 1:39,67 |
229,7 km / 5,79 liter | Top snelheid moeizaam 52 km/h. | |
Fris en onstuimig lenteweer. | ||
Handvatverwarming uitgeschakeld. | ||
12000 beurt op het eind. | ||
Begin van zuinigheidstest nr 2! | ||
– | ||
28-06-2024: | Topsnelheid na beurt: 60 km/h. | 1:51,46!! |
278,9 km / 5,42 liter | Max 47 km/h (niet vol gas). | |
Warm en fris zomerweer. | ||
Handvatverwarming uitgeschakeld. | ||
– | ||
10-07-2024: | Topsnelheid 60 km/h. | 1:53,33!! |
270,9 km / 5,08 liter | Max 47 km/h (niet vol gas). | |
Fris en onstuimig zomerweer. | ||
Bandendruk 0,2 bar hoger. | ||
Beste resultaat!! | ||
– | ||
12-08-2024: | Topsnelheid 60 km/h. | 1:46,13 |
268 km / 5,81 liter | Onrustig rijgedrag (regelmatig vol gas). | |
Totaal 13022 km | Warm / zeer warm zomerweer | |
– | ||
22-08-2024: | Topsnelheid 60 km/h. | 1:45,48 |
264,7 km / 5,82 liter | Max 55 km/h (af en toe vol gas). | |
Warm / fris weer. | ||
– | ||
01-09-2024 | Topsnelheid 60 km/h. | 1:45,83 |
264,9 km / 5,78 liter | Max 55 km/h (niet vol gas). | |
Weer: warm en fris. | ||
– | ||
? | Topsnelheid 59 km/h. | ? |
? | Max 55 km/h (af en toe vol gas). | |
Weer: fris / warm ? |
Zoals je kunt zien in het overzicht zijn de weersomstandigheden wel degelijk van invloed op het brandstofverbruik. De warme zomermaanden zijn net even gunstiger dan de winterperiode…
Brandstofkeuze
Nog niet zo lang geleden mocht je met de scooter de loodvrije E10 (Euro95) tanken, maar helaas is dit nu niet meer verstandig. E5 (Euro98) is nu het advies, omdat dit toch veel beter zou zijn voor de motor. Sterker nog, E10 zou problemen kunnen geven voor bepaalde onderdelen, waaronder de rubber afdichtingen. Deze zouden kunnen oplossen met alle gevolgen van dien. Dit heeft alles te maken met de toevoeging van ethanol in de brandstof.
Ik weet bijna zeker dat de scooter prima zal rijden met de loodvrije Euro95 en dat er heus niet direct schade zal zijn als je per ongeluk een keer de verkeerde benzine tankt. Ik neem alleen geen risico en tank dus alleen de Euro98 met een lagere ethanol toevoeging (5%). De brandstofkosten nemen hierdoor wel enigszins toe…
Overzicht onderhoudskosten
Datum/afstand | Bijzonderheden | Kosten |
---|---|---|
15-11-2022: | Laten opvoeren | € 0,- |
75 km (geschat) | * Inclusief na aankoop. | |
– | ||
dec-2022: | 1e servicebeurt (500 km). | € 0,- |
600 km (geschat) | * Geen bijzonderheden | |
– | ||
22-02-2023: | Servicebeurt (1500 km). | € 60,- |
2410 km | * Geen bijzonderheden. | |
– | ||
20-03-2023: | Banden opgepompt. | € 0,- |
3000 km | * Achter van 2 naar 2,2 bar. | |
* Voor van 1,8 naar 2,2 bar. | ||
– | ||
20-03-2023: | Rammelend geluid. | €0,- |
3000 km | * Hitteschild uitlaat vastgezet. | |
– | ||
06-06-2023: | Servicebeurt (4000 km). | € 147,70 |
4587 km | * Luchtfilterelement vervangen. | |
* Motorolie vervangen. | ||
* Variateurrollen vervangen. | ||
– | ||
22-08-2023: | Bandendruk gecontroleerd. | € 0,- |
* Bij aanvang 47 km/h test. | ||
* Bandendruk was in orde. | ||
– | ||
25-08-2023: | Lekke achterband (schroef). | € 0,- |
5912 km | * Prop in de band geschoten. | |
– | ||
15-11-2023: | Lekke achterband (kram). | € 0,- |
7880 km | * Prop in de band geschoten. | |
– | ||
15-11-2023: | Rammelend geluid. | € 0,- |
7880 km | * Hitteschild uitlaat vastgezet. | |
– | ||
13-12-2023: | Servicebeurt (8000 km). | €121,05 |
8515 km | * Motorolie vervangen. | |
* Achterband was zacht. | ||
Variateurrollen niet vervangen! | ||
Advies: achterband vervangen. | ||
Reparatie handvatverwarming | ||
(moet nog gedaan worden). De | ||
nieuwe past niet. | ||
* Koppelinglager meer geluid. | ||
Alle scooters na verloop van tijd…. | ||
– | ||
03-01-2024: | * Achterband vervangen (antilek). | €203,95 |
8960 km | * Reparatie handvatverwarming. | |
Inkoopsprijs (geen volledige garantie). | ||
– | ||
28-02-2024: | Banden opgepompt. | € 0,- |
10200 km | * Achter van 1,8 naar 2,1 bar. | |
* Voor van 1,75 naar 2 bar. | ||
– | ||
09-04-2024 | Voorrem sleepte aan. | € 0,- |
11038 km | * Remklauw gangbaar gemaakt. | |
– | ||
12-06-2024 | Servicebeurt (12000 km). | €334,22 |
12160 km | * Remklauw voor vervangen. | |
* Variateurrollen vervangen. | ||
* Lager koppeling vervangen. | ||
– | ||
03-07-2024 | Banden opgepompt. | € 0,- |
* Tbv 47 km/h test. | ||
* Beide banden van 2,1 naar 2,3 bar. | ||
In dit overzicht heb je kunnen zien dat de onderhoudsbeurten niet om de 3000 km terug komen (advies Kymco) maar om de 4000+ km. De leverancier van mijn scooter is tevens dealer van Kymco. Zij hebben behoorlijk wat ervaring met dit merk en zeggen dus ook dat 3000 km vrij frequent en een tikkeltje overdreven is.
Toelichting reparatiewerkzaamheden
De informatie die ik in het bovenstaande overzicht heb gegeven is vrij summier. In dit hoofdstuk zal ik een aantal reparatiewerkzaamheden iets verder toelichten.
Lekke achterband toelichting
Zoals je ook kunt zien in het overzicht zijn er geen kosten verbonden aan de lekke achterband. Hoe kan dit hoor ik je zeggen? Heel eenvoudig door dit klusje zelf te doen… Een prop in een band schieten hoeft echt niet ingewikkeld te zijn maar vereist wel een klein beetje handigheid. Mijn advies: bestel, net als ik, een banden reparatiekit en geef deze een mooi plekje onder de buddyseat. De onderstaande afbeelding (mijn reparatiekit) is tevens de link naar een ruim en betaalbaar assortiment.
Let op! Een prop mag alleen in het loopvlak worden aangebracht! De reparatiekit is alleen geschikt voor tubeless banden (dus zonder binnenband). Reparaties kun je niet eindeloos blijven uitvoeren… In mijn achterband zitten nu twee proppen en dat vind ik persoonlijk wel genoeg. Raadpleeg bij twijfel jouw leverancier!
Bandenpomp met accu
Met alleen een bandenreparatiekit ben je er natuurlijk nog niet. De reparatie kun je het beste doen als de band nog enigszins op druk is, maar dat gaat natuurlijk niet als je ergens in een weiland staat. Heel vervelend allemaal… Maar gelukkig is er de compressor bandenpomp! Dit apparaat is geschikt voor de auto, fiets en jawel ook voor de scooter! De handzame compressor is voorzien van een oplaadbare accu en dus draadloos. Tevens is het apparaat voozien van een aantal opzetstukken zodat deze ook nog geschikt is voor het opblazen van jouw luchtbed. Nu maar hopen dat de batterij vol genoeg is op het moment dat je deze echt nodig hebt. 😉
Sinds kort ben ik in het bezit van dit handige apparaatje! In eerste instantie was ik een beetje geschrokken toen het pakketje geleverd werd… De knopjes op het apparaat waren voorzien van chinese tekentjes en de gebruiksaanwijzing was alles behalve duidelijk. Een sumier briefje, maar gelukkig wel inclusief dezelfde chinese tekens. 😉 Hier had ik niet echt op gerekend. In eerste instantie wilde ik de bandenpomp met accu terugsturen maar was toch wel nieuwsgierig naar z’n kwaliteiten. Het apparaat functioneerde boven verwachting en bleek uiteindelijk vrij eenvoudig in het gebruik. Natuurlijk ga ik nog wel een aantal duurtestjes uitvoeren… Ik hou jullie op de hoogte wat mijn verdere ervaringen zijn met de bandenpomp! Via de onderstaande afbeelding vind je in ieder geval een flink aantal van deze handige apparaatjes.
Voorwiel remklauw vastgelopen
9 april 2024… Onderweg naar werk bleek plotseling dat de snelheid van mijn scooter dramatisch begon terug te lopen. In eerste instantie dacht ik dat dit werd veroorzaakt door flinke tegenwind. Dit bleek niet het geval te zijn… Een lekke band was de volgende gedachte. Ik heb toen zo spoedig mogelijk de scooter aan de kant gezet voor een grondig onderzoek. Van een lekke band was geen sprake. Het achterwiel draaide soepel dus dat kon ook niet het probleem zijn. Toen maar even de voorzijde geïnspecteerd en wat bleek, het voorwiel draaide behoorlijk zwaar (zeg maar gerust niet). Oorzaak: een vastgelopen remklauw… Enorm balen natuurlijk! Met kunst en vliegwerk heb ik de remklauw iets weten te lossen zodat het voorwiel wederom normaal kon draaien. De rest van de rit heb ik toen rustig aan gereden en de voorrem maar zoveel mogelijk ontzien.
Bij thuiskomst heb ik de voorrem goed onder de loep genomen en geconstateerd dat deze behoorlijk was verontreinigd. De loep was niet echt nodig… Ik heb toen de remklauw voorzichtig gedemonteerd en de remschoenen verwijderd. Eén van de schoenen zit gemonteerd op twee asjes en deze waren behoorlijk verroest. Dit remblokje zat volledig vast op de asjes en sleepte dus langs de remschijf. De plunjer functioneerde goed en de drie stofhoesjes waren allen intact. Toch heb ik voor de zekerheid alles gedemonteerd/gereinigd en daarna alle bewegende delen opnieuw ingevet. Na montage heb ik eerst een testritje gemaakt om er zeker van te zijn dat de voorrem optimaal functioneerde. Dit bleek het geval te zijn.
Remklauw revisie
De volgende servicebeurt is bij 12000 kilometer. Ik ga dan zeker de vraag stellen hoe dit heeft kunnen gebeuren… Alle onderhoudsbeurten laat ik uitvoeren en ik mag er dus vanuit gaan dat de remmen niet over het hoofd worden gezien!
Omdat ik zelf de onderdelen uit elkaar heb gehaald wil ik dat tijdens de volgende beurt kritisch gekeken wordt naar de complete remklauw. Desnoods gaat de klauw nogmaals uit elkaar en moet deze eventueel worden gereviseerd. Aanslepende remblokken kan in het ergste geval een kromme remschijf veroorzaken, iets waar ik niet op zit te wachten. Ik ga er vanuit dat de remblokken sowieso aan vervanging toe zijn… In het volgende hoofstuk zal ik de 12000 km beurt en de uitgevoerde reparaties verder toelichten.
12000 km beurt
Zoals je kunt zien in het onkostenoverzicht zijn de kosten van de 12000 beurt vrij hoog uitgevallen. Oorzaak: achterstallig onderhoud… Nu hoor ik je denken; maar je laat toch iedere onderhoudsbeurt netjes uitvoeren? Dat klopt helemaal! Alleen, en dit vind ik heel lullig om te vermelden, had ik niet meer zo’n goed gevoel of de onderhoudsbeurtjes netjes werden uitgevoerd…
Geruime tijd (ongeveer negen jaar), liet ik de beurtjes uitvoeren door één servicedealer. Sinds één jaar is de persoon in kwestie voor zichzelf begonnen en toen begon de ellende. Te vaak steken laten vallen. Om iemand nog een kans te geven heb ik dit met enige regelmaat gemeld…
Voor de servicebeurt verzocht om de remklauw met spoed na te kijken. Daarnaast heb ik duidelijk gemaakt dat ik het lager van de koppeling toch wel erg veel herrie vind maken. Dit laatste had ik bij de 8000 beurt ook al aangeven maar dit werd toen weggewuifd. Alle scooters krijgen dit probleempje na verloop van tijd en kan verder geen kwaad… De variateurrollen waren echt op z’n eindje en moesten absoluut vervangen gaan worden. Daarna nog eens twee weken rondgereden met de gebreken. Toen vond ik het tijd om afscheid te nemen van de scooterzaak en op zoek te gaan naar een welwillend bedrijf die voor je klaar staat. En dat is uiteindelijk gelukt! 😉
12000 km beurt toelichting
Ik ben met mijn scooter terecht gekomen bij een zaak waar ik met een goed gevoel ontvangen werd. De problemen van mijn scooter uitgelegd en gevraagd of zij überhaupt nog ruimte hadden voor wat extra servicewerk. Zij zouden er met spoed naar gaan kijken. Het koppelinglager was echt aan vervanging toe en er werd ook het dringende advies gegeven om er niet te lang mee door te rijden. Quasi grappig heb ik toen maar gezegd dat een extra 100 kilometer ook niet meer zoveel zou uitmaken… 😉 De voorrem was ook wel een dingetje volgens de monteur en hij was dan ook verbaasd dat dit probleem nog niet was verholpen. ‘s Avonds heb ik de scooter afgeleverd zodat deze de volgende dag een grondige onderhoudsbeurt kon ondergaan…
De volgende dag werd ik gebeld door de servicemonteur. Hij had sterk het gevoel dat er nog nooit iets vervangen was achter de kap. Mijn vermoeden werd bevestigd… De beraamde kosten zouden niet hoger uitvallen dan 350 euro. Natuurlijk heb ik meteen de opdracht gegeven om, naast de onderhoudsbeurt, ook alle reparaties uit te laten voeren. Hieronder kun je de factuur bekijken!
Mijn eerste ritje na de 12000 beurt… Wat een verademing… Goed werkende remmen! Het achterwiel met het irritante schraapgeluid was eindelijk verleden tijd. Daarnaast liep de topsnelheid van de scooter richting de 60 km/h. Dit is iets wat deze scooter nog niet heeft meegemaakt hahaha… Dat laatste moest ik natuurlijk even uitgeproberen, maar ik zal dit zeker niet te vaak doen.
Het huidige onderhoudsbedrijf houdt zich wel aan de richtlijnen van Kymco. In plaats van de geplande 4000 km zal de scooter vanaf heden om de 3000 km een beurtje gaan krijgen. De onderhoudskosten zullen hierdoor wel wat hoger gaan uitvallen. Gezien het huidige rijcomfort heb ik daar absoluut geen moeite mee!
Verzekering
In mijn review wil ik zoveel mogelijk de onkosten in kaart brengen waar je rekening mee moet houden. Een verzekering mag dan niet worden vergeten…
Je kunt er natuurlijk voor kiezen om de scooter alleen WA te verzekeren en dit scheelt aanzienlijk op de maandelijkse kosten. Houd er dan wel rekening mee, dat als er iets gebeurt met de Kymco Agility 16 (door jouw schuld), de schadekosten volledig jouw kant op komen. Omdat ik behoorlijk wat km’s per jaar rijd vond ik dat risico te groot. Ik heb toen een Allrisk verzekering afgesloten bij de ANWB.
Mijn maandelijkse verzekeringskosten zijn op het ogenblik €32,75. Voor 393,- euro per jaar is mijn scooter dus volledig, met uitzondering van de accessoires, verzekerd. Ik moet er dan wel even bij vermelden dat ik een no-claim korting heb opgebouwd van 75%… Daarnaast heb ik gedurende drie jaar een aanschafwaardegarantie afgesloten voor de scooter.
Natuurlijk moet je wel rekening houden met een eventueel eigen risico en of je qua leeftijd in de risicocategorie valt. De premie van een brommerverzekering is leeftijdsafhankelijk!
Video’s: onderhoud en reparatiewerkzaamheden
In dit hoofdstuk vind je de video’s van de diverse (eenvoudige) onderhoudswerkzaamheden en reparatiewerkzaamheden. Dit overzicht zal in de toekomst verder uitgebreid gaan worden. Door op de desbetreffende link te klikken, word je direct doorgelinkt naar het YouTube filmpje!
- Lamp van de koplamp stuk? Deze kun je zelf vernieuwen!
- Scooter verbruik 1:50? Onze 47 km/h verbruikstests!
Accessoires voor de Kymco Agility 16+ 50 4T
Voor de Kymco Agility 16+ zijn er verschillende accessoires verkrijgbaar die je optioneel kunt toevoegen.
Windscherm
Het windscherm vond ik altijd een vreselijk object om te zien en ik had mij dan ook voorgenomen om nooit met zo’n ding te gaan rijden. Mijn eerste scooter, die ik in 2014 had aangeschaft, je weet wel, de grijze Kymco Agility 12 inch, werd natuurlijk niet voorzien van deze afschuwelijke accessoire…
Koning winter naderde en de buitentemperatuur begon langzaam maar zeker te dalen… Het was de bedoeling om ook in de winter gebruik te maken van de Agility 12” en ik moest dus iets doen aan de koude uitstekende stokjes (de vingertjes). Deze vroren er bijna vanaf! Hoe dan ook, het scherm zou er echt niet komen en dus moest ik iets anders verzinnen om de kou te lijf te gaan.
Alternatief voor het windscherm
De zogenaamde verwarmde handschoenen zouden het probleem gaan oplossen! Helaas was deze koop één groot drama en de handschoenen functioneerden vaker niet dan wel. Wederom geen succes… Ik had gehoord van scooterrijdende collega’s dat een scherm toch wel erg functioneel zou zijn en dat de gevoelstemperatuur met 10 graden omlaag zou gaan! Mijn vrouw Nicole bleef maar op mij inpraten of ik echt niet voor een windscherm wilde gaan…
Dus… Niets zo veranderlijk als een mens… Ik moest eraan geloven en heb mijn trots opzij gezet… Ik heb toen zo’n ding besteld en zelf gemonteerd. En nu moet ik dus eerlijk toegeven dat dit scherm echt een verademing was. Ongelofelijk, wat een wereld van verschil! De ijskoude wind werd grotendeels tegengehouden en dit zorgde ervoor dat het klappertanden aanzienlijk minder werd. De koude vingertjes had ik nog wel, maar er zat wel weer meer gevoel in, hahaha… 😉
Twijfel jij of een windscherm iets voor jou is en ben jij van plan om in de winter te blijven rijden? Mijn mening is dan: gooi dat ding erop, want het is echt een meerwaarde! Maar natuurlijk is het niet allemaal rozengeur en maneschijn en dat zal ik hieronder verder toelichten.
Windscherm nadelen
Natuurlijk kleven er ook nadelen aan het windscherm… Bij regen, sneeuw en condensvorming wordt het zichtveld aanzienlijk minder. Het komt dan regelmatig voor dat jouw hoofd links, rechts en boven het scherm uitsteekt om maar enigszins zicht te hebben. Dit, in combinatie met een tegenligger met groot licht, en je hebt het ideale recept voor een gevaarlijke situatie.
Gelukkig komt dit niet heel vaak voor, maar vervelend is het wel. Er zijn wel middeltjes om het scherm te voorzien van een beschermend laagje waardoor het zicht een stuk beter blijft. Helaas ben ik nog niet de juiste spray tegengekomen. Heb jij tips wat je kunt doen om dit probleem te voorkomen dan horen wij dit graag in de reacties!
Ik ben nu in het bezit van de derde Kymco Agility, en ook deze heb ik meteen laten voorzien van een windscherm! Sterker nog, tijdens het bestellen van de scooter was dit de eerste en belangrijkste toevoeging van mij wensenlijst. Het functionele heeft het gewonnen van het cosmetische aspect… 😉
Helmkoffer
Is een aparte helmkoffer handig als extra accessoire? Mijn advies is dan ja… Oké, net als het windscherm stond ook dit onderdeel niet echt op mijn wensenlijst. Onder het zadel is er toch genoeg ruimte om een helm in op te bergen, dus waarom zou je dan nog een extra koffer plaatsen? Toen ik mijn eerste scooter kocht was dit exact mijn gedachte. Langzaam maar zeker kwam ik er wel achter dat het toch niet zo handig was. Onder het zadel verdwenen er andere attributen, waaronder een regenpak en andere tierelantijntjes. Oeps, er was toen geen ruimte meer voor mijn helm… Ik heb dit zo gelaten, maar ik heb mij toen wel voorgenomen om de volgende scooter meteen te laten uitvoeren met een helmkoffer. Nog een voordeel: de extra opbergruimte kun je mooi gebruiken voor wat extra boodschappen… 😉
De bovenstaande afbeelding is de helmkoffer die ik op mijn Kymco Agility 16+ heb laten monteren. Door op de afbeelding te klikken word je doorgelinkt naar de verkoopsite met een ruim assortiment aan helmkoffers in allerlei verschillende maten. Houd er rekening mee dat als je een koffer gaat bestellen, dat deze groot genoeg is voor jouw helm.
Mijn jethelm heb ik uiteindelijk vervangen voor een integraalhelm. Het formaat van het laatstgenoemde model is net even wat groter en past dus net aan in mijn helmkoffer. Echt iets om rekening mee te houden…
Hieronder zie je de helmen die wij in ons bezit hebben! Heb je nog geen valhelm, of wil je meer informatie, klik dan op de bijbehorende foto!
Helmkoffer nadelen
Gaat er regelmatig een passagier mee, dan kan een helmkoffer nadelig zijn. Ongeacht dat de koffer aan de achterzijde van het zadel wordt gemonteerd, levert dit toch wat ruimteverlies op. Ook het opstappen is net even iets lastiger voor de passagier. Mijn dochter Lisa is niet zo groot en zij heeft al een paar keer achterop gezeten. In dat geval werkt het prima! De Kymco Agility 16+ 50 4T heeft in dat geval meer dan genoeg zitruimte.
Handvatverwarming
Nu ben ik nogal een koukleum en dat kan nog wel eens lastig zijn als je in de winter op pad gaat. Het windscherm is nog steeds een zeer efficiënte toevoeging om het lichaam te beschermen tegen de kou. De handen (en dan vooral de vingers) hadden echter toch meer aandacht nodig… De verwarmde handschoenen die ik eerder had gekocht waren echt geen succes en dus moest ik iets anders verzinnen. Mijn oog viel toen op de handvatverwarming…
Ik had mijn verzoek neergelegd bij de verkopende partij (zij doen ook het onderhoud aan de scooter), maar de handvatverwarming werd mij echt afgeraden. Dit zou meer iets zijn voor motoren. Van de accu zou teveel gevraagd worden met alle gevolgen van dien! Dit advies nam ik toen ter harte en ik zag er vanaf…
Maar, eigenwijs als ik ben, wilde ik toch mijn eerste Kymco Agility 16+ (blauw) laten voorzien van handvatverwarming. Bij de eerstvolgende servicebeurt kreeg ik wederom het advies om het niet te doen. Ik heb dit toen genegeerd en mijn wens doorgedrukt en erbij vermeld dat dit natuurlijk mijn eigen risico is. Die handvatverwarming ging er hoe dan ook komen!
Ik vond, en vind het nog steeds fantastisch! De schakelaar kan ik instellen op verschillende standen en neem van mij aan dat de hoogste stand echt heet is! Heerlijk, hahaha! Ik heb 1x de accu moeten vervangen, maar dat was volgens mij zo rond de 30.000 km. Dat valt dus reuze mee.
De 2e Kymco Agility 16+ (mijn huidige porschegrijze model), werd na aankoop direct voorzien van handvatverwarming!
Handvatverwarming nadelen
Handvatverwarming heeft natuurlijk ook z’n mindere kanten. De schakelaar om de verwarming te bedienen wordt weggewerkt achter een luikje. Tijdens het starten wil ik niet dat de verwarming aan staat, omdat er dan meer gevraagd wordt van de accu. Blijkbaar heb ik dus toch geluisterd naar de monteur in kwestie, hahaha… 😉 Na het starten moet de schakelaar worden aangezet, maar dat laatste gaat niet omdat de scootersleutel in het contactslot zit… Je hebt dan de reserve sleutel nodig om het luikje te openen en te sluiten. Een kleinigheidje, maar daar moet je dus wel even rekening mee houden.
Mijn eerste model Agility 16+ had een schakelaar met 5 standen. Na het uitschakelen van de scooter werd ook automatisch de handvatverwarming uitgeschakeld. Ik kon dus nooit de fout maken om te starten met ingeschakelde verwarming. Helaas was dit type schakelaar niet meer leverbaar. De huidige Kymco Agility 16+ kreeg dus een iets ander systeem. Ik vond de schakelaar een wat goedkope uitstraling hebben. Naast dit “probleempje” blijft de schakelaar altijd aan staan. Dus op het moment dat je de scooter wilt starten moet je dus eerst de verwarming uitzetten. De 5 standen van de eerder genoemde schakelaar hebben ook nog eens plaats moeten maken voor een magere 2 standen… De onderstaande foto geeft je misschien een idee hoe het er uit ziet.
Handvatverwarming hoger brandstofgebruik?
En nu de vraag: gaat het gemiddelde brandstofgebruik omhoog tijdens het gebruik van de handvatverwarming? Ik was altijd van mening dat dit niet het geval is. Alleen de meningen waren hierover verdeeld. Eén collega van mij beweerde het tegendeel. Hij is van mening dat het brandstofverbruik wel degelijk omhoog gaat omdat er sowieso vermogen wordt gevraagd. Dit klinkt logisch maar wie heeft er nu gelijk…?
Bouwjeproject.nl ging ermee aan de slag! Gedurende één periode (tussen 2 tankbeurten) heb ik continue met de handvatverwarming gereden in de hoogste temperatuurstand. Het gemiddelde brandstofverbruik heb ik toen genoteerd. Na deze sessie heb ik het tegenovergestelde gedaan. De handvatverwarming werd volledig uitgeschakeld en de test begon opnieuw. Dat ik in de ochtend met koude vingertjes moest rijden had ik graag over voor de test… 😉 De beide sessies heb ik nogmaals herhaald. De vier sessies werden direct achter elkaar uitgevoerd om een zo eerlijk mogelijk beeld te krijgen. Mijn rijstijl is vrijwel hetzelfde, alleen de weersomstandigheden waren, zoals je in het totaaloverzicht kun zien, een beetje wisselend. Hieronder vind je de resultaten van mijn test.
25-02-2024 t/m 04-03-2024 | Continue handvatverwarming | 1:34,84 |
04-03-2024 t/m 12-03-2024 | Geen handvatverwarming | 1:34,4 |
12-03-2024 t/m 20-03-2024 | Continue handvatverwarming | 1:36,15 |
20-03-2024 t/m 03-04-2024 | Geen handvatverwarming | 1:35,98 |
Volgens mij is het vrij duidelijk als je de resultaten bekijkt. Ik ben van mening dat het verbruik dus niet omhoog gaat… Sterker nog, het lijkt wel of het brandstofverbruik omlaag gaat terwijl de handvatverwaming is ingeschakeld! Dat laatste lijkt mij niet echt realistisch hahaha… 😉
Voor- en nadelen in het kort
Voor de Kymco Agility 16+ 50 4T scooter review heb ik in het kort nog even de voor- en nadelen op een rijtje gezet. Nogmaals, dit is puur op basis van mijn eigen ervaringen…
Voordelen
✅ Prettig rijcomfort door het 16” voorwiel en de 14″ achterwiel. 😉
✅ Laag brandstofverbruik.
✅ Prijs/kwaliteit.
✅ Goede inruilprijs.
✅ Luxe en robuuste uitstraling.
✅ Bedrijfszeker (tot 25.000 à 30.000 km).
Nadelen
❌ Optrekken/tegenwind is de scooter redelijk traag.
❌ Geen kickstarter.
❌ Dure brandstof (E5).
❌ Iets minder beenruimte dan de Agility 12”.
❌ Verlichting kan niet uitgeschakeld worden.
❌ Het digitale klokje in het display verloopt.
❌ De scooter is op te voeren maar wel in beperkte mate.
❌ 30.000 km is wel de max (tenzij je zelf graag sleutelt).
Conclusie
Is de Kymco scooter echt helemaal perfect? Ik had aan het begin van dit blog vermeld dat dit een eerlijke scooter review zou worden over de Kymco Agility 16+ 50 4T. Dan moet ik eerlijk blijven en toegeven dat de scooter zeker niet perfect is.
Bedrijfszeker
Ik vind het jammer dat de bedrijfszekerheid van de Kymco Agility 16+ behoorlijk gaat afnemen op het moment dat de 30.000 km wordt gepasseerd. Wellicht ligt de oorzaak van dit probleem in het feit dat ik de scooter al vrij snel heb laten opvoeren en dat mijn rijstijl niet echt de schoonheidsprijs verdient…
Alle servicebeurten die noodzakelijk zijn laat ik verrichten. Voor mijn scooter is dit, gezien het dagelijkse gebruik, gemiddeld 2x per jaar. Soms vraag ik mij wel eens af of dit niet te frequent is… Na vrijwel iedere beurt wordt de scooter spik en span afgeleverd en is er het nodige sleutelwerk verricht. De volgende opmerking bedoel ik echt niet lullig, maar ik denk dat dit ook averechts kan gaan werken. Een hogedrukreiniger is naar mijn gevoel niet echt gunstig voor de lagers en de overige draaiende delen. Ook ben ik van mening dat je mechanische onderdelen kapot kunt sleutelen. Ik denk eerlijk gezegd dat sommige defecten zijn veroorzaakt na het verrichten van een onderhoudsbeurt, maar dit is puur giswerk… Dit geldt overigens niet alleen voor de scooters van het merk Kymco, maar ook voor de duurdere Italiaanse exemplaren!
Optrekken
Het optrekken van de scooter vind ik niet echt geweldig, laat staan als je tegenwind rijdt. Een beetje meer pit zou dan wel een verademing zijn naar mijn mening… Bij harde tegenwind, dan kruipt de snelheidsmeter naar de 40 km/h (als je dat al redt). Dit kan nog wel eens vervelend zijn als je je op de rijbaan begeeft. Helaas heb ik geen ervaring met andere scootermerken en kan ik dus geen vergelijking maken.
14″ achterwiel
Nog een aandachtspuntje waar ik mij een beetje voor schaam… Een oplettende lezer had mij erop gewezen dat mijn huidige Agility 16 niet was uitgevoerd met twee 16″ wielen. Het achterwiel is namelijk voorzien van een 14″ band. Eerlijk gezegd kon ik dit niet geloven en ging dit “meteen” checken. En wat bleek, hij had gelijk! Nogmaals bedankt Marcel! Ik kan niet geloven dat ik dit in al die jaren gemist had… Na wat meer speurwerk bleek dat een aantal online dealers dezelfde gedachtegang hadden. Ook zij beweren dat de Kymco Agility 16 is voorzien van twee 16″ banden.
Als voordeel had ik aangegeven dat ik erg te spreken ben over het rijcomfort dankzij de 16″ wielen. Natuurlijk heb ik een kleine wijziging aangebracht in het overzicht. Mijn mening over het rijcomfort is vanzelfsprekend hetzelfde gebleven. Ik denk wel dat met een 16″ achterband het rijcomfort nog beter had kunnen zijn en dat de topsnelheid iets hoger had kunnen liggen…
In de reacties kun je, dankzij Marcel, lezen waarom Kymco deze wijziging heeft doorgevoerd! 😉
Eindbeoordeling
Ik heb mij voorgenomen om niet oneindig door te blijven rijden met mijn Agility 16+… Voordat de onderhoudskosten gaan oplopen zal ik afscheid gaan nemen van mijn scooter. Als je zelf handig bent dan kun je ervoor kiezen om uiteindelijk zelf het onderhoud te gaan doen. Op deze manier kun je flink besparen op de kosten. Afgezien van de kleinere reparaties heb ik niet echt de expertise om dit allemaal zelf te doen. En eerlijk gezegd zie ik het ook niet echt zitten om in de avonduurtjes in de garage te vertoeven… Afhankelijk van de (sowieso gunstige) inruilprijs gaat mijn huidige exemplaar plaats maken voor de volgende Kymco Agility scooter, de geschatte km-stand zal dan ergens tussen de 25.000 en 30.000 km liggen.
Kymco zal altijd zijn producten moeten blijven verbeteren om de status van A-kwaliteit te behouden. Ook de uitstoot van de brandstofscooters in het algemeen zal altijd een heet hangijzer zijn.. Fabrikanten zullen niet echt de gelegenheid krijgen om achterover te leunen en dit aandachtspunt zal dan ook voortdurend onder de loep worden genomen. Ik verwacht dan ook dat mijn derde Kymco Agility 16” 50 4T voorzien zal zijn van de verbeterde Euro6 technologie.
Gezien de concurrentie binnen de scootermarkt heb ik alle vertrouwen dat Kymco dit zal blijven doen!
Wel hoop ik dat Kymco dan eindelijk iets gaat doen aan het digitale tijdklokje… Deze technologie kan toch niet al te ingewikkeld zijn, zou je denken… 😉
Gezien de gunstige prijs/kwaliteit verhouding en het fantastische rijcomfort zou ik de scooter een 8,0 als eindcijfer willen geven! Gaat de 3e Kymco Agility 16+ er ook komen? Als het aan mij ligt gaat dit zeker gebeuren. Als je nog twijfelt of deze scooter iets voor jou is, dan zou ik zeggen: stop met zoeken… Ik kan deze scooter absoluut aanraden!
Even leuk… Op straat kreeg ik een compliment van een iets oudere dame. Meneer, wat heeft u een fantastisch mooie motor! Ik heb toen de dame in kwestie maar vriendelijk bedankt. Dat de topsnelheid van mijn racemonster rond de 55 km/h lag, heb ik toen maar even in het midden gelaten, hahaha…. 😉
Nog even iets anders. Op onze website vind je allerlei informatie voor hobbyisten, doe-het-zelvers en iedereen die graag zijn eigen project wil bouwen. Ben je op zoek naar handige suggesties voor feestdagen en speciale gelegenheden? Neem dan eens een kijkje in de desbetreffende categorie. Cadeautips met humor en bier voor de verjaardag van een man is zeker een leuk artikel om eens door te lezen!
Ga los en bouw je project!
Hoi Erwin, wat een leuk verhaal om te lezen en wat een goeie review! Ik zelf heb ook een Agility 16 inch maar dan eentje uit 2012. Dat is de versie waarbij ook het achterwiel 16 inch is i.p.v. 14 inch bij die van jou.
Ik ben er ook zeer tevreden over maar wil binnenkort waarschijnlijk toch een nieuwe aanschaffen.
Ik kwam er door het zoeken op internet achter dat er naast de Agility 16+ en de 16+ RST nog een 3e versie is: de Kymco Agility 50 S. Dat is de sportversie van de de 16+. Deze is wel 100 euro duurder maar dat is het mij wel waard, wat een prachtige scooter is dat zeg!! Over de kleur hoef ik niet te twijfelen want hij is er alleen in zilver/zwart😀 Ik ben benieuwd of jij deze versie ook al gezien hebt op internet en wat je ervan vindt. Gr Marcel
Dankjewel voor het compliment en je leuke reactie Marcel! Ik heb even gekeken naar de Agility 50S en ik moet zeggen dat ik er erg enhousiast van werd. De scooter ziet er echt heel strak uit!
Je maakt het mij nu wel een beetje lastig eerlijk gezegd… 😉 Een andere lezer van dit blog (Henk) heeft mij geattendeerd op de Kymco Super 8R. Ook deze scooter vind ik zeer interessant… Zou jij mij op de hoogte willen houden wat jouw bevindingen zijn van de 50S?
En nu moet ik je heel eerlijk bekennen dat ik nooit in de gaten heb gehad dat de achterband een 14″ maat heeft en niet de 16″… Ik schaam mij een beetje eerlijk gezegd hahaha… 😉 Dussss…
Ik ben er klakkeloos van uitgegaan dat de scooter was uitgevoerd met 16″ inch banden en heb mij er dus nooit in verdiept… Volgens mij is niet ieder leverancier helder over de specificatie vermelding. Eén leverancier die ik online ben tegengekomen geeft dus aan dat de scooter is uitgevoerd met 16″ banden. Een ander laat deze informatie helemaal achterwege. Eerlijk gezegd wil ik dit toch wel als nadeel vermelden in mijn blog. Ontzettend bedankt voor het wakker schudden Marcel!
Je weet waarschijnlijk wel dat de 50S is uitgevoerd met 14″ banden? Dit gaat misschien, als je de scooter gaat opvoeren, ten koste van de topsnelheid… 😉
Hele fijne avond en ik hoor graag van je!
Groetjes Erwin
Hoi Erwin, dank je voor de reactie. De 50S heeft inderdaad een 14 inch achterwiel maar het voorwiel is wel 16 inch. Bij de New Super 8 zijn beide wielen 14 inch.
Kymco is ooit bij de Agility teruggegaan naar een 14 inch achterwiel om 2 redenen:
1: er ontstond iets meer ruimte in de buddy bak
2: de acceleratie nam toe. Ja je leest het goed, die met 16 inch achterwiel zijn nog trager dan die van jou😂
Je hoort het als ik de 50S aangeschaft heb.
Mvg Marcel
Hoi Erwin, bedankt voor je reactie.
De Agility 50 S heeft ook alleen achter een 14 inch wiel. Bij de Super 8 R zijn wel beide wielen 14 inch.
Kymco is destijds bij de Agility van de 16 inch velg afgestapt. Ook bij de People S trouwens. Dit had 2 redenen:
1: er ontstaat meer ruimte in de buddybak.
2: de acceleratie neemt toe. Ja je leest het goed, die van mij met een 16 inch achterwiel trekt dus nog minder goed op dan die van jou.😂
Tevens schijnt het behoorlijk moeilijk te zijn om de Euro 5 versie op te voeren. Alleen een andere vertanding bij het achterwiel schijnt iets te doen.
Gr Marcel
Hoi Marcel, wederom ontzettend bedankt voor de informatie en de eye opener! Ik had geen flauw idee wat de reden was voor het verkleinen van het achterwiel. Het enige wat ik kon bedenken is toch het verminderen van de topsnelheid. Vroeger deden we dit inderdaad met de vertanding. Groter tandwiel achter was gunstig voor de topsnelheid maar dit ging ten koste van de acceleratie. Ik kan mij dus voorstellen dat jouw versie inderdaad trager is bij het optrekken.
Het opvoeren is inderdaad erg lastig maar is uiteindelijk wel gelukt. De leverancier heeft, omdat ik bleef aandringen, een kastje moeten aanschaffen die zij aan de ECU hebben gehangen. Ik ben geen expert maar volgens mij is het zo dat je door dit kastje de software kan wijzigen. In plaats van een 16 inch (sorry 14 inch 😉 werd de ECU zo ingesteld dat deze denkt alsof het om een 12 inch scooter gaat. Het 14″ wiel maakt daardoor meer omwentelingen waardoor de topsnelheid iets hoger komt te liggen. De toename is minimaal maar het scheelt in ieder geval een aantal kilometertjes. Met een 16″ inch wiel zou dit naar mijn mening nog gunstiger zijn…!
Nogmaals bedankt voor je reactie Marcel en ik hoop dan ook dat ik jouw informatie mag toevoegen in dit blog. Deze review over de Agility moet zo helder mogelijk zijn en door de ervaringen van andere eigenaren van de Agility gaat dat zeker lukken!
Ik ga intussen de beide scooters eens goed vergelijken, maar gelukkig heb ik nog anderhalf jaar de tijd voordat ik een beslissing hoef te nemen hahaha… 😉
Groetjes Erwin
Hoi Erwin, wat je vertelt over aanpassen van de ECU zodat hij ‘denkt’ dat het een 12 inch achterwiel betreft heb ik inderdaad ook ergens gelezen. Datzelfde geldt voor het aanpassen van de primaire vertanding. Deze vertanding zit achter de koppeling bij het achterwiel. Die schijnen ze dan ook te vervangen voor een vertanding van een 12 inch versie met als gevolg ook wat snelheidswinst.
Beide scooters, zowel de New Super 8 als de Agility 50S zijn inderdaad prachtig. Bij de New Super 8 vind ik de dubbele achterschokbrekers mooi staan en ook het digitale dashboard vind ik erg mooi. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk alleen de zwarte erg mooi vind, de andere kleuren (rood en groen) vind ik oor mijn leeftijd (58) toch een beetje te schreeuwerig (haha)
Mijn persoonlijke voorkeur is dan toch de 50S dus dat wordt hem voor mij. De planning nu is om hem na de zomer aan te schaffen. Als het zover is laat ik het je weten. Groetjes Marcel
Dankjewel Marcel, ik ben benieuwd! 😉
Wat een mooi verhaal over jou Kymco. Een zeer uitgebreide review over jou Kymco waar een Kymco rijder of toekomstige rijder wat aan heeft. Ik ben zelf de trotse eigenaar van een Kymco Super 8R sinds 2 oktober dit jaar,en heeft net zijn 500 km beurt gehad. Ik wilde hem ook opvoeren naar de wok status maar mij werd aangeraden om daar nog even mee te wachten tot de volgende beurt. Jammer dat jou review niet over de Kymco Super 8R ging haha maar in ieder geval een top verhaal was leuk om te lezen en je filmpjes en foto’s te zien
Ontzettend bedankt voor de leuke reactie Henk! Ik probeer deze review zoveel mogelijk up-to-date te houden, dus als er ook maar iets is met mijn scooter (positief of negatief) dan zal ik dat hier delen.
Ik heb even gekeken naar de Super 8R en ik moet zeggen dat ik er erg enthousiast van werd! Ik vond een paar jaar geleden de 8R Street net even iets te flitsend maar deze variant spreekt mij zeker aan…
Dus heel missschien ga ik over een aantal jaar de overstap wel wagen hahaha… 😉 Als ik dan een review ga schrijven dan kun je mooi jouw mening delen hahaha! 😉
Als de 8R is opgevoerd, zou jij dan jouw bevindingen hier willen delen? Ik ben namelijk, gezien de 14″ wielen, erg nieuwsgierig wat het resultaat zal zijn.
Groetjes en heel veel rijplezier!
Hoi Erwin
Ik ga jou bevindingen over jou scooter of over jou toekomstige scooter zeker volgen.
Als ik hem heb laten opvoeren zal ik jou een Review geven over mijn scooter al zal hij niet zo uitgebreid zijn als die van jou.
Groetjes Henk
Hartstikke leuk Henk! Dat de review niet uitgebreid is vind ik helemaal niet erg!
Mijn maandelijkse spaarpotje voor de nieuwe scooter heb ik afgelopen week iets opgeschroefd… Ik denk echt dat het dan de Super8 gaat worden!
Hele fijne jaarwisseling en alvast een mooi 2024