Waarom ontvang ik geen folders?

Last updated on oktober 16th, 2025 at 01:32 pm
Er zijn wat veranderingen in het ontvangen van reclamefolders en kranten. Hoe zit het nu precies? Je zou folders moeten ontvangen als je een ja-sticker op de deur hebt (nieuwe systeem), of geen sticker (oude systeem). Het plaatselijke krantje zou je moeten ontvangen als je een nee/ja sticker of een ja-sticker op de deur hebt of geen sticker.
Snap je het allemaal nog? In dit blog zal ik alles nog even op een rijtje zetten: hoe het was en hoe het nu is. Ik wil voor de duidelijkheid vermelden dat wij geen folders verspreiden!!! Ikzelf bezorg de plaatselijke krant en vroeger bezorgde ik ook de folders. Dit artikel geeft slechts informatie hoe u kunt aangeven of u wel of geen folders wilt ontvangen. Dus als je je afvraagt: “waarom ontvang ik geen folders?” Lees dan vooral verder.
Reclamefolders en kranten
Ongeadresseerde reclamefolders zijn folders waar aanbiedingen in staan van diverse winkels. Er staat geen adres van de ontvanger op vermeld: deze worden dus huis aan huis bezorgd. Proefproducten vallen ook onder de reclamefolders.
Huis aan huis bladen zijn de plaatselijke krantjes. Hier staat al het lokale nieuws in van het desbetreffende dorp of de stad. Dit blad ontvangt men uiteraard huis aan huis.
De landelijke kranten, zoals Telegraaf, Algemeen dagblad enzovoort ontvangt men als men hierop geabonneerd is.

Invoering ja sticker
Gemeentes willen papierverspilling en milieubelasting tegengaan. Je moet daarom nu zelf aangeven of je ongeadresseerde reclamefolders wilt ontvangen, het zogenaamde opt-in-systeem. In diverse gemeentes is dit project al gestart, sommige gemeentes denken er nog over na. Wil je weten of jouw dorp of stad al meedoet? Zoek dan op “ja sticker en naam van je gemeente.”
Door een ja-sticker op je brievenbus te plakken, ontvang je dus zowel het huis aan huis krantje, als de folders. In het verleden kreeg je ook reclamefolders als je niets op de brievenbus had, maar dat is dus “verleden tijd”, haha.
Bij het gebruik van een nee-ja sticker krijg je alleen het plaatselijke krantje. En bij nee-nee sticker ontvang je geen ongeadresseerd drukwerk.
Heb je niets op de brievenbus geplakt dan krijg je wel de huis aan huis krant. Dit alles is dus alleen bij de gemeentes die het opt-in-systeem al ingevoerd hebben. Snap je het nog? Onderaan zal ik het kort nog samenvatten.
Protest gebruik ja sticker
Je kunt je voorstellen dat de folderbranche in protest komt. Zij zien hun inkomsten dalen doordat er minder folders gedrukt gaan worden ten gevolge van dit nieuwe systeem. Ook vermoeden ze dat er in de huis aan huisbladen meer reclame vermeld gaan worden. Zij hebben actief de ja sticker bij hun folderpakketten geleverd om zoveel mogelijk mensen toch de sticker te laten plakken. Ook kun je de ja sticker meestal bij de gemeente ophalen of bij lokale winkels.
Ook de lokale krantenuitgevers uiten hun zorgen. Zij vrezen ook dat hun oplages en advertentie-inkomsten zullen dalen. Het lokale nieuws blijft toch belangrijk, zoals raadsvergaderingen, lokale initiatieven, gemeente mededelingen enzovoort. De gemeente vindt dit ook en daardoor worden de huis aan huis krantjes ook bezorgd bij degene die geen sticker heeft geplakt.
Folderkiezer en postfilter
Sommige mensen willen geen sticker plakken, maar toch de folders ontvangen. Je kunt dan op de website “Folderkiezer” aangeven welke folders je wilt ontvangen. Deze worden dan iedere week door de postbezorger of een andere bezorger gebracht. Je kunt dit ook tussentijds stoppen (bijvoorbeeld tijdens vakantie) of wijzigen.
Bij geadresseerd materiaal is een adres vermeld of er staat op: “voor de bewoners”. Denk aan postorderbedrijven waar je weleens wat besteld hebt. Je blijft dan catalogussen ontvangen. Bij “Postfilter” kun je aangeven welk geadresseerd materiaal je niet meer wilt ontvangen. Over het algemeen werkt dit goed. Mijn ervaring is wel dat het niet altijd waterdicht is. Sommige bedrijven blijven sturen. Afmelden op de site van de desbetreffende winkel is ook een optie. Er staat dan onderaan ergens in de mails die je ontvangt “afmelden”.
Waarom ontvang ik nog steeds geen folders?
Vraag je je af waarom je geen folders ontvangt? Ik geef je hier wat oorzaken:
- Er zit een nee/ja sticker of nee/nee sticker op je brievenbus.
- Er zit geen ja sticker op de deur bij het nieuwe systeem.
- Er zijn ook een aantal andere stickers verkrijgbaar die je bij de voordeur kunt plakken zoals met de tekst: “geen collectes”of “geen verkopers.” Het kan zijn dat deze van een afstandje door de bezorger verkeerd gelezen wordt.
- Zorg er ook voor dat je brievenbus op een zichtbare plek staat of hangt. Je wilt niet weten op wat voor vreemde plaatsen er soms brievenbussen staan…
- Het kan ook zijn dat er geen bezorger in jouw wijk is. Dit is een veel voorkomend iets.
Misschien wil jij wel een nieuw projectje starten en reclamefolders gaan bezorgen in jouw eigen wijk. Zo ontvang je zeker de folders. Ook kinderen mogen folders en huis aan huis kranten bezorgen, maar dan wel vanaf 13 jaar. Zorg dan wel dat je een goede krantenkar hebt! Tips daarvoor zal ik geven in het blog krantenwijk kar.

Nog even in het kort
Bij het nieuwe systeem: | |
Niets op de brievenbus: | Alleen het plaatselijke krantje. |
Ja sticker: | Krantje en de folders. |
Bij nee/ja sticker: | Alleen het krantje. |
Bij nee/nee sticker: | Geen ongeadresseerd drukwerk. |
Bij het oude systeem: | |
Alles hetzelfde. Alleen als je geen sticker hebt krijg je WEL de folders. |
Je wilt misschien liever door de folders bladeren, maar als dat niet mogelijk is, kun je ze natuurlijk altijd online bekijken!
Tot slot: Wil je ook meteen je oude brievenbus vervangen? Neem dan eens een kijkje in onze brievenbusblog. Hier staan diverse tips over een brievenbus kopen, of misschien wel zelf maken. En plak daarna die sticker wel of niet.

Graag zou elke week folders willen hebben ik krijg ze niet.of hebben jullie geen mensen?
Graag reactie terug.
Beste Rita. Heel vervelend dat u de folders niet krijgt, hier zijn verschillende oorzaken voor zoals u in dit blog kunt lezen. Wij geven echter alleen informatie over wanneer je wel of geen folders ontvangt.Het beste kunt u contact opnemen met Spotta via de volgende link, zij verspreiden de folders en weten ook of er een bezorger in uw buurt is. https://spotta.nl/klantenservice Mocht u ze dan nog steeds niet ontvangen dan is het een optie om online bij folderkiezer aan te geven welke folders u wilt ontvangen. Deze worden wekelijks met de post bezorgd of door een vaste bezorger. Helaas is mijn ervaring als folderontvanger via folderkiezer dat ik ze ook niet wekelijks krijg. Waar het mis gaat, geen idee. Ik hoop dat u de folders weer in de bus krijgt.Groetjes Margret.
Goedemiddag,
Ik krijg geen folders meer terwijl ondanks de JA sticker !!
Ik mis ze enorm
2221PR 27
Wat kan ik er verder aan doen, om ze weer te ontvangen?
Mvg, G. Brouwer
Beste Greet. Bedankt voor uw reactie. Als u een ja sticker heeft dan zou u de folders moeten ontvangen, mits er een bezorger is. U kunt online bij “folderkiezer” folders aanvragen die u wekelijks wilt ontvangen. Deze komen met de post mee. Verder kunt u met vragen over de verspreiding van de folders bij dit bedrijf terecht via deze link: https://spotta.nl/klantenservice Wij zorgen niet voor de verspreiding ,geven alleen informatie hoe het zou kunnen waarom u wel of geen folders ontvangt. Succes ermee ik hoop dat u weer snel aan de tafel in uw folders kunt bladeren. Groetjes Margret.
Waarom ontvang ik geen folders. In mijn brievenbus
Beste Eric. Wat vervelend dat u geen folders ontvangt. Wij gaan niet over het verspreiden van de folders,maar geven alleen informatie hoe u kunt aangeven of u wel of geen folders wil ontvangen.Het beste kunt u contact opnemen via onderstaande link met het bedrijf Spotta, zij zorgen voor de verspreiding.
https://spotta.nl/klantenservice Succes! Groetjes Margret.
Ik heb al zeker 6 x een mail gestuurd , omdat onze ganse straat al meer dan 1 jaar geen reclame folders meer ontvangen , en keam door wegen werken , maar die zijn nu al een tijd klaar de wegen , en krijgen nog steeds geen reclame
Vind het gewoon schandalig , na zoveel mails er niemand iets aan doet
Dat is wel heel vervelend.. Er kunnen heel veel oorzaken zijn waarom het soms niet goed gaat met de folderverstrekking.
Onze blog geeft slechts informatie hoe u kunt aangeven of u wel of geen folders wil ontvangen. Wij gaan echter niet over het verspreiden van de folders, dit doet het bedrijf Spotta. U kunt het beste contact met hen opnemen via onderstaande link. Succes!
https://spotta.nl/klantenservice
Wij hebben een JA sticker op de brievenbus en een JA JA sticker op de brievenbus. Maar we hebben al weken geen reclamefolders gehad.
Wat gaan we hier aan doen ????
Allereerst bedankt voor je reactie. Onze blog geeft slechts informatie hoe u kunt aangeven of u wel of geen folders wil ontvangen. Wij gaan echter niet over het verspreiden van de folders, dit doet het bedrijf Spotta. U kunt het beste contact met hen opnemen via onderstaande link. Succes!
https://spotta.nl/klantenservice
Beste Spotta, ik woon op de watermolen in Ridderkerk met een sticker op de brievenbus maar we krijgen al weken geen folders. Volgens de lijst in welke plaats er geen of weinig bezorgers zijn staat Ridderkerk niet bij. Dus kan ik geen rede bedenken om geen folders te ontvangen.
J.muis
Bedankt voor uw reactie. Onze blog geeft slechts informatie hoe u kunt aangeven of u wel of geen folders wil ontvangen. Wij gaan echter niet over het verspreiden van de folders, dit doet het bedrijf Spotta. U kunt het beste contact met hen opnemen via onderstaande link. Succes!
https://spotta.nl/klantenservice
Krijg al maanden geen folders meer woon in Hoofddorp en heb sticker ja-ja op de brievenbus.
Bedankt voor uw reactie. Onze blog geeft slechts informatie hoe u kunt aangeven of u wel of geen folders wil ontvangen. Wij gaan echter niet over het verspreiden van de folders, dit doet het bedrijf Spotta. U kunt het beste contact met hen opnemen via onderstaande link. Succes!
https://spotta.nl/klantenservice
Ik heb al 4weken geen folders binnen gehad
Broed ad severijns
Bedankt voor uw reactie. Onze blog geeft slechts informatie hoe u kunt aangeven of u wel of geen folders wil ontvangen. Wij gaan echter niet over het verspreiden van de folders, dit doet het bedrijf Spotta. U kunt het beste contact met hen opnemen via onderstaande link. Succes!
https://spotta.nl/klantenservice
Waar kan ik die ja stickers halen?
Bedankt voor uw reactie. De ja-sticker kunt u bestellen bij Bol.com. Ook bij het gemeentehuis zijn ze meestal op te halen. Bij ons in het dorp heeft de Etos ook de ja-sticker liggen. Ik hoop u zo op weg geholpen te hebben.
Groetjes Margret
Hebben al weer geen folders ontvangen. Zo gaat het een paar weken goed . En dan gaat het weer fout. Snap het probleem niet.
Beste Frans,
Bedankt voor je reactie. Wij zijn echter niet degene die de folders verspreiden, kunnen dus niet zeggen wat het probleem is. Het beste kun je contact opnemen met de Spotta, zij verspreiden de folders. Succes!
Groetjes Margret
ben nieuwe bewoonster maar ik krijg geen reklame folders
Beste Thea,
Vervelend dat u geen folders krijgt. Als u een ja-sticker op de deur heeft zou u het pakket moeten ontvangen, mits er een bezorger is. U kunt contact opnemen met Spotta, dit bedrijf verspreidt de folders. Wij hebben dit artikel alleen geschreven om informatie te geven, wij verspreiden dus zelf geen folders. Ik hoop u zo geholpen te hebben.
Groetjes Margret
https://spotta.nl/klantenservice
3 weken geen folders gekregen
Beste Ria,
Bedankt voor uw reactie. Wij verspreiden echter geen folders dus kunnen geen antwoord op uw vraag geven. We hebben dit artikel geschreven om duidelijk te maken hoe het zou kunnen waarom iemand wel of geen folders ontvangt. U kunt contact opnemen met Spotta, dit bedrijf verspreidt de folders en weet of er een bezorger in uw wijk is. U kunt ook eventueel via “folderkiezer” folders bestellen. Deze komen dan wekelijks mee met de postbezorg(st)er. Ik hoop dat het zo duidelijk is.
Groetjes Margret
Waarom krijgen wij geen folders meer
Op Duyfraklaan 90 2235 TV Valkenburg
Beste Theo, vervelend dat u geen folders krijgt. Wij hebben hier echter geen zicht op omdat wij niet de folders verspreiden. We wilden in dit artikel alleen informatie verstrekken wanneer je wel/geen folders ontvangt. Je kunt contact opnemen met Spotta, zij kunnen u vertellen of er een bezorger in uw wijk is. Succes!
Groetjes Margret
Ik krijg al een paar weeken geen folders woon in arnhem de laar oost
Bedankt voor je reactie. Wij hebben dit artikel alleen geschreven om informatie te geven over wanneer je wel of geen folders ontvangt. Wij zijn niet verantwoordelijk voor het verspreiden van folders en andere problemen hiermee. Het beste kun je contact opnemen met Spotta, dit is het bedrijf dat de folders verspreidt. Succes ermee!
Groetjes Margret
waar zyn myn folders van 1week en de 2 week septbemer ja
Beste Gustaaf,
Heel vervelend dat u de folders niet krijgt, hier zijn verschillende oorzaken voor zoals u in dit blog kunt lezen. Wij geven echter alleen informatie over wanneer je wel of geen folders ontvangt. Het beste kunt u contact opnemen met Spotta via de volgende link, zij verspreiden de folders en weten ook of er een bezorger in uw buurt is.
https://spotta.nl/klantenservice
Mocht u ze dan nog steeds niet ontvangen dan is het een optie om online bij folderkiezer aan te geven welke folders u wilt ontvangen. Deze worden wekelijks met de post bezorgd of door een vaste bezorger. Helaas is mijn ervaring als folderontvanger via folderkiezer dat ik ze ook niet wekelijks krijg. Waar het mis gaat, dat durf ik niet te zeggen. Ik hoop dat u de folders weer in de bus krijgt.
Groetjes Margret.
Ik heb geen sticker en krijg geen folders
Ik heb de folderkiezer gebruikt maar daar krijg ik maar 3 folders van alles wat ik heb aangekruist
Beste Ingrid,
Bedankt voor je reactie. Het klopt inderdaad dat je geen folders krijgt als je geen sticker hebt.
Bij de folderkiezer kan het zijn dat sommige folders maar één keer per maand uitkomen. Ik hoor inderdaad ook soms van mensen om me heen dat niet alles erin zit wat je aangevinkt hebt. Je zou hierover contact kunnen nemen met Spotta, dit bedrijf verspreid de folders. Succes!
Groetjes Margret
Ik verheugde me iedere week op de reclame folders,waarom krijg ik er geen meer??
Beste Astrid,
Bedankt voor je reactie. Misschien ontvang je de folders niet omdat je geen ja sticker op de brievenbus hebt. In het geval van een nee/ja of nee/nee sticker krijg je het folderpakket ook niet in de bus.
Het kan zijn dat er geen bezorger is in jouw wijk, dit komt veel voor. Je kunt dit navragen bij de Spotta, het bedrijf dat de folders verspreid.
Via folderkiezer.nl kun je eventueel ook het pakket bestellen. Vink dan aan welke folders je wilt ontvangen.
Ik hoop je zo geholpen te hebben.
Groetjes Margret.
Goedemiddag,
Wij krijgen sinds 3 weken geen reclamefolders meer maar hebben al maanden een ja stickers op de brievenbus.
Ik vermoed dat er een nieuwe bezorger is maar dat deze de appartementen overslaat met bezorgen.
Hoe kunnen we dit melden ergens?
Het gaat om regio geldrop.
Sanne
Beste Sanne,
Vervelend dat je nu de folders niet ontvangt. Je kunt hierover contact opnemen met de Spotta. Dit bedrijf verspreidt de folders en zal je verder kunnen helpen.
Succes!
Groetjes Margret
https://spotta.nl/klantenservice
Wij ontvangen ook niets.
Bedankt voor uw reactie. Onze blog geeft slechts informatie hoe u kunt aangeven of u wel of geen folders wil ontvangen. Wij gaan echter niet over het verspreiden van de folders, dit doet het bedrijf Spotta. U kunt het beste contact met hen opnemen via onderstaande link. Succes!
https://spotta.nl/klantenservice
Ik Nieuwegein zuid heb ik al 5 weken geen folders gehad en mijn buren ook niet en ik kijk er altijd naar uit.3434ka.huisnummer 19
Beste Ronald,
Bedankt voor je bericht. Wij zorgen niet voor het verspreiden van de folders. Het beste kun je contact opnemen met Spotta om te vragen waarom je geen folders krijgt. Het is ook mogelijk om via “Folderkiezer” folders te laten bezorgen. Deze komen dan met de postbezorger mee.
Groetjes Margret
Al 3 weeken geen reclame folders ontvangen.
Bedankt voor uw reactie. Onze blog geeft slechts informatie hoe u kunt aangeven of u wel of geen folders wil ontvangen. Wij gaan echter niet over het verspreiden van de folders, dit doet het bedrijf Spotta. U kunt het beste contact met hen opnemen via onderstaande link. Succes!
https://spotta.nl/klantenservice
Goedendag, sinds enige weken krijgen wij geen folders meer bezorgd, terwijl er bij ons niets veranderd is. Brievenbus is gemonteerd aan het tuinhek dus er hoeft niet extra meters te worden gelopen. Wij vinden dit heel vervelend en graag dus weer retour naar de ouderwetse bezorging aan huis.
Hopende op een positieve reactie van U.
Met vriendelijke groet,
mw kappers
Goedenavond mw Kappers. Wat ontzettend vervelend dat u sinds enige weken geen folders meer ontvangt. Er kunnen veel oorzaken zijn waarom het soms niet goed gaat met de folderverstrekking.
Onze blog geeft slechts informatie hoe u kunt aangeven of u wel of geen folders wil ontvangen. Wij gaan echter niet over het verspreiden van de folders, dit doet het bedrijf Spotta. U kunt het beste contact met hen opnemen via onderstaande link.
Met vriendelijke groet,
Margret
https://spotta.nl/klantenservice