Hoe zuinig rijdt een scooter?

Een Kymco scooter in een weiland

Last updated on augustus 14th, 2024 at 05:56 pm

Het antwoord op de vraag: ā€˜hoe zuinig rijdt een scooter nu eigenlijk?ā€™, hangt af van meerdere factoren. De weersomstandigheden en het rijgedrag spelen een belangrijke rol en daarnaast zijn er nog een aantal factoren die bepalend zijn voor de zuinigheid van de scooter. Natuurlijk is dit wel een beetje kort door de bochtā€¦ In dit artikel zal ik proberen om de aandachtspunten iets verder toe te lichten.

Mijn scooter heeft al zeer veel testjes moeten ondergaan en Ć©Ć©n daarvan was de zuinigheidstest. Is een gemiddeld verbruik van 1:50 haalbaar? Het was niet eenvoudig, maar het is uiteindelijk gelukt! Hoe ik dit resultaat heb kunnen behalen? Ik dit artikel vind je de antwoorden, en vanzelfsprekend heb ik de volledige test vastgelegd op video!

hoe zuinig rijd een scooter
Mijn aanwinst: Kymco Agility 16+ (2022)

Inleiding

In 2022 ben ik de trotse eigenaar geworden van een Kymco Agility 16+ (45 km/h). Ik had mij voorgenomen om over de scooter een uitgebreide review te gaan schrijven en tot op de dag van vandaag ben ik daar nog steeds mee bezig.

Gedurende de gehele periode houd ik alle tankbeurten bij in een overzicht. Zo krijg ik een goed beeld wat uiteindelijk het gemiddelde benzineverbruik is van de scooter. In mijn artikel ā€œKymco Agility scooter reviewā€ kun je, naast al mijn andere ervaringen, ook het totaaloverzicht terugvinden!

Het verbruik wordt keurig bijhouden!

Opvoeren

Een gevoelig onderwerpā€¦ Moet je een scooter nu wel of niet opvoeren? Als je kiest voor de zuinigheid van de scooter, dan zou ik dit zeker doen! Ik ben het er (afgezien voor de verkeersveiligheid) persoonlijk niet mee eens dat scooters begrensd zijn.

Ik ben namelijk van mening dat op het moment dat de scooter iets harder loopt, dit ten gunste is van de zuinigheid. Nu praat je onzin, zul je misschien denken, maar niets is minder waarā€¦

Ik zal een heel simpel voorbeeldje geven. Stel dat alle autoā€™s in Nederland begrensd gaan worden op 100 km/h. Je kunt je dan voorstellen wat er gaat gebeurenā€¦ Vrijwel iedereen zal vol gas gaan rijden zodra de snelweg in het zicht komt. Zal dit dan ten koste gaan van het benzineverbruik? Ik denk het wel, eerlijk gezegd. De uitstoot van uitlaatgassen zullen we maar even buiten beschouwing latenā€¦

Iedere scooter die ik gekocht heb, heb ik laten opvoeren. Mijn huidige exemplaar heeft ongeveer een topsnelheid van tussen de 55 en 60 km/h op de teller.

Door deze snelheidstoename zal het motortje veel rustiger worden. Met 45 km/h hoef je tenslotte niet meer vol gas te rijdenā€¦

Onderhoudsbeurt

Zorg er te allen tijde voor dat de scooter goed wordt onderhouden. Aanslepende remmen en rijden met te zachte banden gaat echt ten koste van het verbruik. Gemiddeld rijd ik met mijn scooter zoā€™n 8000 km per jaar. Deze krijgt twee maal per jaar een servicebeurt. Ik ga er dus vanuit dat mijn scooter tiptop in orde is.

De variorollen spelen een belangrijke rol voor de topsnelheid van de scooter. Ik wil dat deze tijdens iedere beurt vervangen worden. Wanneer de rollen slijten (en dit gaat sneller dan je denkt), dan merk ik dit meteen bij het pompstationā€¦ De topsnelheid gaat omlaag, terwijl ik toch dezelfde gemiddelde snelheid blijf rijden. Van het motortje zal er dus iets meer gevraagd worden, wat dus weer ten koste gaat van het gemiddelde verbruik.

Weersomstandigheden

Ik maak het jaar rond gebruik van de scooter. Ook als koning winter om de hoek komt zetten wordt de Kymco ingezet. Tijdens de koude periode zul je zien dat het gemiddelde verbruik behoorlijk omlaag gaat. Ik ben al blij als ik tijdens de wintermaanden de 1:35 kan aantikken. In vergelijking met een auto is dit nog steeds niet verkeerd natuurlijk, hahahaā€¦ Een korte toelichting: met Ć©Ć©n liter benzine kun je dus 35 kilometer rijden.

Tijdens de zomermaanden is het een ander verhaal. Een gemiddeld verbruik van 1:40 + moet dan zeker haalbaar zijn!

De weersomstandigheden zijn dus een zeer belangrijke factor die bepalend is voor de zuinigheid van de scooter.

De zuinigheidstest

Uit nieuwsgierigheid of een verbruik van 1:50 mogelijk is, ben ik aan de slag gegaan met een aantal testjes. Alle omstandigheden moesten optimaal zijn! Dit hield dus in dat de test sowieso in de zomer moest plaatsvindenā€¦

Na de 12000 km onderhoudsbeurt reed de scooter zo mooi dat dat het moment moest zijn om een poging te wagen.

Maandag 17-06-2024: De aanvangsdatum voor de zuinigheidstest! De weersvoorspelling voor de testperiode was redelijk gunstig. De temperatuur schommelde zo tussen de 20 en 30 graden Celsius. Tijdens de ochtenden was het een stuk frisserā€¦

De benzinetank werd gevuld tot het maximum en de dagteller werd vervolgens op nul gereset. De hele periode werd er niet harder gereden dan 47 km/h. Voor het optrekken nam ik rustig de tijd en tijdens de remmomenten werden de remmen zoveel mogelijk ontzienā€¦ Brandstof besparen was natuurlijk mijn streven! šŸ˜‰

Niet harder dan 47 km/hā€¦

Na een aantal testdagen begon ik een heel goed gevoel te krijgen. Toen de benzinemeter halverwege was, had ik al een afstand overbrugd van zoā€™n 175 kilometerā€¦ Dat zag er heel goed uit! Tot ver in de rode markering werd de tank leeggereden. Na een kleine 280 kilometer vond ik het wel voldoende en werd het tijd om hetzelfde pompstation te bezoeken. Ik mocht niet meer dan 6 liter tanken, anders zou de test bij voorbaat al mislukt zijn. De tank werd volledig volgegooid tot het maximumā€¦ Wat bleek, de pomp gaf een volume aan van 5,42 liter! Na mijn berekening zag ik een verbluffend resultaat van 1:51,46! Helemaal happy dat het toch nog een keer gelukt was! Een verbruik van 1:50 is dus wel degelijk mogelijkā€¦

1:51,46!

Nogmaals dezelfde test

Na dit positieve resultaat wilde ik de lat nog iets hoger leggenā€¦ Meteen na de tankbeurt ging ik aan de slag met de volgende test. De banden werden iets harder opgepompt (0,2 bar) tot een druk van 2,3 bar en de overbodige ballast, die verborgen lag onder het zadel, werd verwijderd. De weersomstandigheden waren echt wel een stuk minder in vergelijking met de eerste periode. Het was een stuk frisser en het aantal zonnige dagen was echt teleurstellend. Mijn rijstijl was vrijwel gelijk.

Gezien de mindere weersomstandigheden had ik niet het gevoel dat 1:50 mogelijk zou zijn, maar desondanks wilde ik de test goed volbrengen. Na iets meer dan 270 km was de tank leeg genoeg en werd het tijd om deze te voorzien van een flinke slok benzine. Wederom vol verbazing zag ik dat de benzinepomp een volume aangaf van 5,08 liter. Ik kon dit echt niet geloven maar de tank was toch echt tot de nok toe gevuld.

Een gemiddeld verbruik van 1:53,33!

Het gemiddelde verbruik bleek 1:53,33 te zijn! Wow, en dat terwijl het weer echt niet zo gunstig was in mijn ogen. Dit bewijst maar weer dat rond rijden met te zachte banden een zeer negatieve invloed heeft op het benzineverbruikā€¦

Video: 47 km/h test

In deze video kun je de volledige test bekijken. Excuus voor de trillende beelden, het viel namelijk niet mee om tijdens het rijden stabiel te filmenā€¦ šŸ˜‰

Alles op een rijtje

De factoren die, in mijn ogen, een belangrijke rol spelen voor de zuinigheid van een scooter zal ik hieronder nog eens in het kort samenvatten:

āœ… Optimale weersomstandigheden

āœ… Scooter goed (laten) onderhouden

āœ… Bandenspanning op druk

āœ… Niet hard optrekken

āœ… Niet abrupt remmen maar meer uitrollen

āœ… Niet vol gas rijden

āœ… Opvoeren van de scooterā€¦! šŸ˜‰

Conclusie

De scooterfabrikanten geven bepaalde richtlijnen hoe zuinig hun scooters zijn. Kymco hanteert een verbruik van ongeveer 1:40. Ontzettend lastig natuurlijk om dit te bepalen, zeker als je gaat kijken naar alle factoren. Til hier dus niet te zwaar aanā€¦ Ik denk dat je ervanuit kunt gaan dat een gemiddeld verbruik van tussen de 1:35 en 1:45 heel goed mogelijk moet zijn. Maar nogmaals, als je continu vol gas gaat rijden dan heb ik zo mā€™n twijfels.

Komende winter wil ik de eerder genoemde zuinigheidstest nogmaals uitvoeren. Ik ben dan heel benieuwd wat dan het resultaat zal zijnā€¦ Ik houd jullie op de hoogte!

Heb je eventueel nog tips of aandachtspunten die ik over het hoofd heb gezien, laat dit dan weten bij de reacties! Een wedstrijdje om te kijken wie het zuinigst kan rijden zou ik erg leuk vinden in ieder gevalā€¦ Ik ben benieuwd!

2 reacties

  • Hoi.erwin ik heb sinds 27 junie precies de zelfde scooter als in mijn bezit aangezien ik meerdere scooters heb gehad vind ik dit een erg fijne scooter om te rijden ben hem nog aan het inrijden maar wil idd toch wel.wat sneller aangezien de auto’s zitten te duwen weet jij misschien wat ze hebben gedaan bij jou kymco agility 16+ euro5? dan zou ik dat ook graag willen laten doen met vriendelijke groet mike rumping.

    • Hoi Mike, allereerst bedankt voor je reactie! Ik heb mijn scooter niet zelf opgevoerd maar heb dit laten doen bij de shop waar ik de scooter heb gekocht. Zij kunnen met een speciaal kastje de ECU van de scooter misleiden. Dit in combinatie met een aanpassing van de variorollen kan een extra 10 km/h opleveren. Heel veel meer zal lastig worden naar mijn gevoel…

      Ik ben een uitgebreide review aan het bijhouden over mijn huidige scooter! In dit blog vind je bij hoofdstuk 3 een iets uitgebreide uitleg over dit onderwerp. Ik denk dat dit blog, gezien jouw nieuwe aanwinst, erg interessant kan zijn voor jou!

      Zou je het hier willen delen als het opvoeren gelukt is?

      https://bouwjeproject.nl/kymco-agility-scooter-review/

      Groetjes Erwin

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *